fbpx

Цифровото представяне движи напредъка

Цифровото представяне революционизира икономиката и ежедневието чрез преобразуване на аналогова информация в цифрови формати, позволявайки огромна ефективност и нови бизнес модели. Това направи продукти като музика и услуги по-достъпни и усъвършенства производството и управлението на отпадъците в контексти като селското стопанство и рециклирането. Тъй като цифровото представяне се развива, то играе решаваща роля за справяне с глобалните предизвикателства, от бедността в развиващите се страни до промяната на околната среда, изтъква Ерик Чен в анализа си за изданието Human Progress

В „добрите стари времена“, ако някой искаше да слуша Thriller на Майкъл Джексън, трябваше да посети местния музикален магазин и да види дали албумът го има на касети. Като алтернатива можеше да си вземат винилова плоча, която да пуснат на техния грамофон. В наши дни касетите и виниловите плочи са се превърнали в реликви от миналото поради възхода на една гигантска иновация: цифровото представяне.

Цифровото представяне започва с процеса на цифровизация, който включва преобразуване на аналогова информация или данни в цифрови сигнали. Докато аналоговите сигнали са представени в непрекъснати вълни, цифровите сигнали са дискретни единици информация, които се състоят от двоични стойности или 0s и 1s. Тъй като компютрите работят с помощта на двоична логика, преобразуването от аналогово в двоично позволява на компютрите и мобилните устройства да обработват, съхраняват и прехвърлят данни цифрово.

Дигитализацията е само един от ключовите компоненти на цифровото представяне, което е процес на преобразуване на обекти, процеси и информация от реалния свят в цифров формат. Някои примери за цифрово представяне включват медицински изображения, криптовалута, видеоклипове в YouTube и много, много други. Бизнесът се насочи към използването на приложения за цифрово представяне като Excel за създаване на визуализации на данни, Microsoft Azure за облачно съхранение и SAP за автоматизиране на бизнес процедури.

Една от причините за широкото използване на цифрово представяне е, че фирмите, които го използват, имат почти нулеви разходи за произведена нова единица или добавен потребител. Spotify и Amazon са отлични примери за корпорации, които се възползват от цифровото представяне. Услугата за стрийминг на Spotify използва модел „freemium“, който има ограничена, безплатна услуга за случайни слушатели и първокласна опция за музикални ценители. Този модел разшири потребителската база на Spotify, така че да може да разпредели фиксираните си разходи сред своите 615 милиона потребители, минимизирайки разходите за добавяне на още потребители. Spotify също използва център за данни, който съдържа милиони дигитализирани песни, всички от които поддържат аудио качеството си за неопределено време и се разпространяват без допълнителни разходи.

От друга страна, Amazon има своя Prime абонамент. За разлика от традиционния бизнес модел, който съдържа фиксирани разходи за всеки процес, Amazon управлява дистрибуцията си дигитално и позволява своята стратегия за „масивно пакетиране“ чрез абонамента Prime, който комбинира услуги, включително стрийминг на филми, стрийминг на музика, хранителни стоки и др. И двете корпорации направиха революция в развлеченията и пазаруването за милиони хора по света.

Освен иновативните бизнес модели, най-голямата полза от дигиталното представяне идва от повишаването на ефективността на производството. Един такъв пример е създаването на цифровизирани мобилни телефони, което помогна на населението на развиващите се страни да преодолее затрудненията в инфраструктурата, най-вече в Субсахарска Африка. Според проучване на Pew Research Center през 2015 г. 97 процента от анкетираните в страни като Сенегал, Кения и Нигерия не са имали работещ стационарен телефон поради неуспешно развитие на стационарни телефони в целия континент. Въпреки това, тази липса на услуга е облекчена от огромното увеличение на използването на мобилни телефони. През 2022 г. броят на мобилните клетъчни абонаменти в Африка на юг от Сахара на 100 души е бил почти 52 пъти, отколкото през 2000 г., от само 1,72 на около 89.

Не само използването на мобилни телефони рязко нарасна, но движението на мобилните пари превзе Африка. Fintech, който се състои от софтуер, мобилни приложения и други технологии, които автоматизират и дигитализират финансирането, улесни този процес. През 2008 г. финтехът беше представен за първи път в Африка с M-Pesa в Кения. Той позволява на потребителите да теглят, прехвърлят и депозират средства в своите сметки чрез мобилно устройство. Проучване, направено през 2016 г., установи, че от създаването си M-Pesa е помогнала да се повишат ежедневните нива на потребление на глава от населението на 194 000 домакинства и този брой се е увеличил оттогава. С бързия успех на M-Pesa броят на финтех компаниите се увеличи в цяла Африка и включва Fawry в Египет, Yoco в Южна Африка и Interswitch в Нигерия. Мобилните пари помагат на милиони хора в Африка без банкиране да получат достъп до финансови услуги. Те включват собственици на малък бизнес, които съставляват 90 процента от бизнеса в Африка. Разбира се, получаването на достъп до финансови инструменти като M-Pesa и други мобилни парични услуги разшири възможностите за африканците да допринесат за растежа на континента.

Цифровото представяне генерира и по-голяма ефективност в производството. В селското стопанство, например, напредъкът на селскостопанските инструменти, съчетан с приемането на цифрови технологии, рязко повиши производството. Според данни на Министерството на земеделието на САЩ между 1996 г. и 2017 г. средният добив на царевица в САЩ се е увеличил с 42 процента, от 130 на 185 бушела на акър. Не е само царевица. Ябълки, пшеница и други култури също отбелязаха значителен ръст в производството в световен мащаб от средата на 20-ти век. Увеличеното използване на технологии като монитори на добивите и дигитално картографиране помогна на фермерите да управляват своите реколти с по-голям капацитет, като подчертаха кои области са предразположени към ерозия на почвата и вредители, насърчавайки равномерния растеж на културите и намалявайки риска от загуба на реколта.

С увеличеното производство идва значително количество отпадъци. В отговор дигиталното представяне революционизира рециклирането и управлението на отпадъците. Това развитие е особено забележимо в Европа. Някои от разработените технологии подобряват логистиката, като системи за маршрутизиране и централизирани бази данни за планиране на ресурсите на предприятието за управление и проследяване на данните за отпадъците. Други иновации помогнаха за сортирането на отпадъците за рециклиране, включително роботизирани сортери и обработка на изображения с изкуствен интелект за разпознаване и избиране на различни видове отпадъци с помощта на алгоритми за данни. Тази цифрова революция доведе до подобрено управление на отпадъците и увеличаване на рециклирането в цяла Европа.

Отвъд оформянето на бизнеса, цифровото представяне създава технологична революция, която допринася за облекчаване на бедността, намаляване на отпадъците и подобряване на живота по целия свят. С напредването на човечеството силата на цифровото представяне само ще се разширява, тъй като хората продължават да намират начини да постигнат това, което не е било възможно преди.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"