Изградената от Информационно обслужване електронна платформа за издаване на разрешения за работа и пребиваване на чужденци – граждани на трети държави намалява с 3 пъти времето за получаване на документите, изтъква Николета Стоянова, ръководител отдел „Бизнес анализ“ в компанията.
Системата е пусната в експлоатация през октомври 2024 г. Преди това времето за издаване на разрешително за работа отнемаше 14 дни, докато сега целият процес приключва в рамките на не повече от 4 дни. Чрез системата работодателите имат възможност да подават изцяло по електронен път, от всяко място и по всяко време, заявления за наемане на чуждестранни работници.
Разработената електронна платформа позволява издаването в изключително кратки срокове на няколко вида разрешения, свързани с наемане на чужди граждани на работа. Сред тях са:
- Единно разрешение за пребиваване и работа
- Разрешение за продължително пребиваване тип „Синя карта на ЕС“
- Разрешение на лице, преместено при вътрешнокорпоративен трансфер
- Разрешение за сезонен работник
- Регистрация за краткосрочна заетост до 90 дни.
Работодателите могат да подават заявления за наемане на чужденци на следния адрес.
„Дигитализирането на процеса по издаване на разрешения за работа за чужди граждани облекчава в огромна степен администрацията и частния сектор, и спестява много време“, коментира Стоянова. По думите ѝ електронната платформа подпомага значително бизнеса в България в опитите да се справи с хроничния недостиг на кадри в определени браншове.
Дигитализирането на процеса намалява драстично стъпките, през които трябва да преминат административните органи, за да издадат разрешения за работа. Преди електронизацията процесът преминаваше през 22 стъпки, докато сега е намален на 10. Електронната платформа също така намалява времето за разглеждане на заявленията за наемане на чужденци с внушителните 19 пъти. В момента електронното подаване на заявления, както и подаване на допълнителни документи през портала приключва за около 25 минути, докато преди отнемеше повече от ден, в който работодателите трябваше да се редят на опашки за подаването им.
Новоизградената платформа е централизирана и е разработена като уеб базирано приложение, отговарящо на всички изисквания за информационна сигурност и ползваемост, съгласно изискванията на законодателството и препоръките на Министерство на електронното управление (МЕУ). Системата е изцяло синхронизирана с европейската процедура за издаване на разрешение за пребиваване и работа тип „Синя карта на Европейския съюз“. Синята карта е разрешение за работа за чужденци, граждани на държави извън ЕС и дава достъп на чуждите граждани до висококвалифицирана работа, право на влизане, право на смяна на работодател след изтичане на първите 12 месеца на висококвалифицирана заетост. Тя гарантира еднакво третиране с гражданите на съответната държава по отношение на условия на труд, образование, обучение, социална сигурност и достъп до услуги.
Системата осигурява прозрачност, проследимост и публичност при разглеждане заявленията и издаване на разрешенията. Платформата предоставя възможност за единна точка за проверки и онлайн справки по всяко време на денонощието. Тя осигурява пълен контрол и детайлна проследимост на движението на документите и обработката им в отделните администрации участващи в процеса – Министерство на вътрешните работи, Агенция по заетостта, Държавна агенция национална сигурност и Изпълнителна агенция Главна инспекция по труда. Платформата премахва необходимостта от движение на документи на хартия и намалява възможността за грешки, които често се срещат в ръчно обработваните документи. Тя предоставя автоматизиран обмен на данни, бързо изпращане и получаване на досиета на чужденци за обработка, изискване на допълнителни документи и възможност за проверки в реално време за статус на подадени заявления от заявителя или служител на конкретна администрация.