Сдружението за модерна търговия (СМТ) предлага на Комисията за защита на потребителите да преразгледа издадените си указания по силата на Закона за въвеждане на еврото. Според Сдружението, което обединява водещи търговски вериги в страната, в настоящия си вид указанията пораждат сериозни практически затруднения, които възпрепятстват навременното и коректно изпълнение на законовите изисквания.
Изтъква се, че търговските компании полагат значителни усилия, за да отговорят на новите регулации, но се сблъскват с предизвикателства, породени от закъснелите насоки от страна на КЗП, както и от липсата на конкретен списък със стоки, подлежащи на публикуване. Указанията не отчитат спецификата на търговската дейност и водят до значителна административна тежест, която създава риск от нарушаване на добри практики и затруднява потребителите в ориентирането им.
СМТ подчертава, че потенциалните санкции за неспазване на разпоредбите са изключително сериозни и могат да окажат силно негативно въздействие върху устойчивостта на сектора. В тази връзка, Сдружението предлага КЗП да преразгледа указанията, като се придържа стриктно към нормативната уредба и избягва въвеждането на допълнителни задължения, които не са предвидени в закона.
Припомняме, в момента председател на КЗП е изключително активната Мария Филипова, която обаче почти сигурно ще напусне поста си, за да заеме друга държавна длъжност – заместник на националния омбудсман, като според мнозина това се прави, за да може Филипова да попадне в „домовата книга“, от която президентът избира служебните премиери.
Конкретизирайки, от СМТ посочват следното несъответствие:
- Задължение за търговците на дребно с оборот над 10 милиона лева да изпращат информация на ежедневна база:
Чл. 55б, ал.1 на ЗВЕРБ не предвижда задължение за търговците на дребно да изпращат информация за цените до Комисията за защита на потребителите (КЗП). Законът изисква единствено публикуване на ценовите данни в машинночетим формат на интернет страниците на търговците. Налагането на допълнителни изисквания за ежедневно подаване на данни към КЗП чрез специфичен формат и API създава необоснована необходимост от ангажиране на още повече ресурси от страна на търговците.
Цялата позиция ТУК