За първи път, след като Европейската комисия заяви намерението си да забрани продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., през 2021 г. в Европа бяха продадени еднакъв брой нови хибридни и дизелови коли, обявиха автопроизводителите. В същото време резултатът на чисто електрическите автомобили е по-малко впечатляващ, отколкото през 2020 г., пише France 24.
За цялата 2021 г. продажбите на незареждаеми хибридни автомобили (които използват енергия от двигателя или от спирачките за зареждането на батерията), независимо дали на дизел или на бензин, продължиха да нарастват с 60,5% или 1,9 млн продадени броя, което представлява 19,6% пазарен дял, равен на този на дизеловите, се отбелязва в съобщение на Асоциацията на европейските производители (ACEA).
Продажбата на дизелови автомобили в целия континент беляза рязък спад с почти една трета (-31,5%) за годината, а само за последното тримесечие – с 50%. Това се дължи в голяма степен на скандала „Dieselgate“ и на наложените големи малуси.
Продажбите на зареждаеми хибридни автомобили (които имат двигател с вътрешно горене и малък електродвигател) също се увеличиха със 70,7% до 867 092 продадени коли и пазарен дял 8,9%.
Продажбите на електрически автомобили от своя страна продължиха да нарастват с 63,1% в Европейския съюз и достигнаха 878 432 броя и пазарен дял 9,1% (срещу 1,9% през 2019 г. и 5,4% през 2020 г.). Това се дължи в голяма степен на правителстените помощи, които се отпускат при закупуването на електрически автомобил и разширяването на гамата на предлаганите автомобили от страна на производителите.
Докато Европейската комисия се стреми да забрани продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., Франция и Германия, двата основни пазара, продължиха да се електрифицират, а в Швеция, Ирландия и Италия продажбите на електроавтомобили се удвоиха за една година.
Извън Европейския съюз, във Великобритания, продажбите на електрически автомобили нарастнаха със 76% за последната година. В Норвегия от 20-те най-продавани модели нови коли през януари, 19 бяха електрически с нечуван пазарен дял от 87,7%.
Превод Георги Саулов