Противно на общоприетото схващане, французите не са привърженици на дистанционната работа. Напротив, сред европейците те в най-голяма степен се обявяват за присъствие в офиса и все още много държат на общуването с колегите, пише capital.fr.
Франция е на първо място в Европа по присъствие в офиса. Според проучване на консултантската фирма за недвижими имоти JLL, цитирано от capital.fr, французите прекарват на работното си място средно 3,5 дни на седмица. В ерата на дистанционната работа изглежда, че те все още държат на традиционните обеди с колегите и по-общо казано – на общуването по време на работа. За сравнение, англосаксонците, които обядват обикновено самостоятелно, идват в офиса само 2,6 дни в седмицата, а испанците – дори по-малко, средно 2,5 дни в седмицата.
Проучването на JLL се основава на анализ на поведението на служители на 208 големи компании по света. То нарежда швейцарците на второ място в Европа с 3 дни работа в офиса на седмица. „Във Франция се показваме повече пред шефа, пред ръководството“, казва Флор Прадер, директор в JLL. За нея това е и въпрос на национална култура. Французите обичат да се срещат с колегите си, потвърждава Фредерик Гупий де Буйе, президент на Асоциацията на директорите за недвижими имоти (ADI). „Те имат нужда да бъдат интегрирани в колектива, да имат обратната връзка със своите мениджъри.“
От съществено значение е жилищния проблем
Освен личните съображения, икономическото състояние на всяка страна играе роля в баланса дистанционна-присъствена работа. Макар че във Франция цените на недвижимите имоти и на наемите са високи, то те са още по-високи в някои големи градове като Лондон, Сан Франциско или Ню Йорк. Тогава за служителите е по-разумно да вземат апартамент далеч от центъра на града, а следователно – от работното си място, за да спестят пари. Това оказва голямо влияние върху вземането на решението, когато дистанционната работа се появява като възможност. „Колкото по-висока е цената на жилищата, толкова повече служители ще са склонни да се преместят от финансови съображение и да поискат да работят от къщи“, обобщава Фредерик Гупий де Буйе.
Предизвикателството пред фирмите е как да бъде установен балансът. Отминаха дните, когато офисите бяха препълнени с персонал. Сега мениджърите залагат на създаването на оптимални условия на труд за своите служители. „Те трябва да могат да ги съберат в не толкова голямо пространство, защото са намалили драстично броя на бюрата“, обяснява президентът на ADI. Те трябва както да „поддържат колектива“, така и да оставят място за повече гъвкавост по отношение на работното време и работното място.
В повечето компании пиковата посещаемост на работното място е във вторниците и четвъртъците, докато в петъците офисите опустяват. Следователно става въпрос да се направи така, че да се осигури присъствие на служителите през цялата седмица. По-лесно е да се каже, отколкото да се направи, посочва Флор Прадер. Без съмнение ще бъдете разочарован, ако отидете в офиса и там няма никой. Това е и причината всички да идват в едни и същи дни“, обобщава експертът от JLL.
„Ние сме в позицията на един хотелиер. Не сте оборудвали 200 стаи, за да бъдат заети само два дни в седмицата“, добавя Фредерик Гупий дьо Буйе. Но не може сградите да са с такива размери, че да да осигуряват пиковата посещаемост.