fbpx

В търсене на двигатели за е-автомобили без редкоземни елементи

Стремежът на автомобилната индустрия да произвежда двигатели за електрически превозни средства с малко или никакво съдържание на редкоземни елементи достигна висока скорост, като европейските, американските и японските автомобилни производители и доставчици се състезават за алтернативни решения в зона, доминирана от Китай, пише Ройтерс.

Автомобилните производители са разчитали най-вече на двигатели с постоянни магнити на основата на редкоземни елементи, които са били най-ефективни при осигуряването на въртящия момент за захранване на електромобили. Но различни типове двигатели без постоянни магнити, които преди бяха твърде големи и твърде неефективни, или тези със силно намалено съдържание на редкоземни елементи, стават все по-жизнеспособни.

Пазарният лидер Tesla анонсира по-рано тази година, че ще премахне редкоземните елементи от следващото си поколение електромобили.

Но производителите на автомобили от General Motors до Jaguar Land Rover и големи доставчици като BorgWarner проучват или вече са разработили двигатели с ниско до нулево съдържание на редкоземни елементи с EESM, които генерират магнитно поле с помощта на електрически ток.

Други като Nissan отиват по-далеч, с двойна стратегия за разработване както на по-нови EESM двигатели, така и за разработване на двигатели с постоянен магнит, където съдържанието на редкоземни елементи постепенно ще бъде премахнато напълно.

Китай доминира в добива и обработката на група от 17 метала, известни като редкоземни метали, въпреки че компаниите на други места се опитват да разхлабят доминацията на Пекин.

Скорошните китайски ограничения върху износа на галий и графит – който е от решаващо значение за производството на електромобили – подчертаха риска от прекомерна зависимост от Китай. Германският доставчик ZF разработи EESM двигател, който според главния технологичен директор Отмар Шарер съответства на размера и производителността на двигателите с постоянен магнит. „Това е важен принос за постигане на малко по-малка зависимост от Китай“, изтъква той, цитиран от Ройтерс. ZF води преговори с американски, европейски и китайски автомобилни производители за доставка на двигателя и може да започне производство на електромобили до две години.

Освен прекомерното разчитане на Китай, рафинирането на редкоземни елементи, като неодим и диспрозий, включва разтворители и токсични отпадъци, които са в конфликт с целите за устойчивост.

Средният EV двигател с постоянен магнит използва около 600 грама тежък рядкоземен неодим. Цените на неодима варират значително – около 125 $/кг в момента, това е спад от пика от около 223 $ миналата година, но доста над 65 $ през 2020 г.

Vitesco проектира EESM двигател за Renault и има нова версия, идваща през 2026 г. Герд Розел, ръководител на иновациите в отдела за електрификация на немския доставчик, каза, че редкоземните алтернативи избягват тези диви ценови колебания. Други като американския стартъп Niron Magnetics разработват постоянни магнити без редкоземни елементи.

Съобщението на Tesla за отказването от редкоземни елементи „отвори очите на купувачите за факта, че всъщност не се нуждаете от редкоземни елементи, за да правите EV магнити“, казва изпълнителният директор на Niron Джонатан Раунтри.

Джеймс Едмъндсън, анализатор в консултантската компания IDTechEx, отбелязва, че производителите на автомобили са се втурнали да намерят алтернативи, тъй като цените на редкоземните метали са се повишили, но в момента цените са паднали, затова се наблюдава внимателно Китай и се очаква реакцията на правителствата и дали те ще предприемат действия, които биха ограничили използването на китайски редкоземни елементи, тъй като Законът за намаляване на инфлацията в САЩ го направи.

IDTechEx прогнозира, че към момента двигателите с постоянни магнити с редкоземни елементи ще загубят част от глобалния пазарен дял през следващото десетилетие, но все още ще съставляват повече от 70%, тъй като китайските производители на EV не са изправени пред натиск да ограничат употребата им – въпреки че техният дял ще бъде много по-близо до 50% в Европа, казва Едмъндсън.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"