Глобалните, свързани с енергетиката, емисии на въглероден диоксид (CO2) са достигнали рекордно високо ниво през миналата 2023 година, дължащо се отчасти на увеличеното използване на изкопаеми горива в страни, където сушите възпрепятстваха производството на водноелектрическа енергия, съобщава Международната агенция по енергетика (МАЕ).
През следващите години ще са необходими рязки съкращения на емисиите на CO2, главно от изгарянето на изкопаеми горива, за да могат да бъдат изпълнени целите за ограничаване на глобалното повишаване на температурите и предотвратяване на внезапното изменение на климата, коментират учени.
„Далеч от бързо намаляване – както се изисква за постигане на глобалните климатични цели, определени в Парижкото споразумение – емисиите на CO2 достигнаха нов рекорд“, се посочва в доклад на МАЕ. Глобалните емисии от енергия са се увеличили с 410 милиона тона, или 1,1%, през 2023 г. до 37,4 милиарда тона, показва анализът на МАЕ.
Глобалното разширяване на чистите технологии като вятърни, слънчеви и електрически превозни средства е помогнало за ограничаване растежа на емисиите, който беше 1,3% през 2022 г. Но повторното отваряне на китайската икономика, увеличеното използване на изкопаеми горива в страни с ниско производство на водна енергия и възстановяване на авиационния сектор е довело до цялостно покачване, се посочва в доклада на МАЕ.
Действията, предприети за заместване на загубеното водноелектрическо производство поради екстремни засушавания представляват около 40% от увеличението на емисиите или 170 милиона тона CO2. „Без този ефект емисиите от глобалния електроенергиен сектор щяха да намалеят през 2023 г.“, изтъкват от МАЕ.
Свързаните с енергията емисии в Съединените щати са намалели с 4,1%, като по-голямата част от намалението идва от електроенергийния сектор, сочи още докладът.
В Европейския съюз емисиите от енергия са намалели с почти 9% миналата година, водени от скок в производството на енергия от възобновяеми източници и спад в производството както на въглища, така и на газ.
В Китай емисиите от енергия са се увеличили с 5,2%, като търсенето на енергия нараства, докато страната се възстановява от свързаните с COVID-19 блокировки, се казва в доклада. Китай обаче също е допринесъл с около 60% от глобалните добавки на слънчева, вятърна енергия и електрически превозни средства през 2023 г.
Електрическите превозни средства в световен мащаб представляват всяка пета продажба на нови автомобили през 2023 г., достигайки 14 милиона и с 35% повече спрямо нивото от 2022 г.
Въглищата са допринесли най-много за увеличаването на глобалните емисии на CO2 в ерата след пандемията. Глобалните емисии от изгаряне на енергия са се увеличили с около 850 Mt от 2019 г. насам; тези от въглища са нараснали с 900 Mt, газовите емисии са се увеличили умерено, а емисиите от нефт все още са малко под нивото си от 2019 г.
На въглищата се дължат около 70% от увеличението на глобалните емисии от изгаряне на енергия през 2023 г. (+270 Mt). Китай и Индия отбелязват значително увеличение на емисиите от изгаряне на въглища, само частично компенсирано от спадове в развитите икономики.
На секторно ниво транспортът отбелязва най-ясно нарастване на емисиите, като в световен мащаб са се увеличили с близо 240 Mt. Енергийният сектор допринася за второто по големина увеличение и показва най-високото ниво на регионално несъответствие, тъй като емисиите в развитите икономики са се сринали, докато тези в нововъзникващите пазари и развиващите се икономики скачат.
Индустриалните емисии отбелязват лек ръст, тъй като комбинацията от умерено по-слабо промишлено производство, повишаване на ефективността и смяна на горивата в развитите икономики е била недостатъчна, за да компенсира увеличението на емисиите от индустриалното развитие в нововъзникващите пазари и развиващите се икономики. Сградите са единственият сектор, в който емисиите намаляват на глобално ниво, до голяма степен поради по-ниските температури през 2023 г.