През 2023 г. 60% от учениците в горния среден курс на общото образование в ЕС са изучавали 2 или повече чужди езика като задължителни предмети или като задължителни избираеми предмети. Това е намаление с 0,8 процентни пункта в сравнение с 2022 г. (60,8%), сочат данни на Евростат.
В горния среден курс на професионалното образование този дял е бил 34,8%, което е увеличение с 1,0 п.п. в сравнение с 2022 г. (33,8%).
В 9 страни от ЕС повече от 90% от учениците в горния среден курс на общото образование са изучавали 2 или повече чужди езика. Най-високите дялове са регистрирани във Франция (99,8%), Румъния (99,1%) и Чехия (98,5%).
За разлика от тях, Португалия (6,7%), Ирландия (10,4%) и Испания (22,4%) са регистрирали най-ниските дялове на ученици, изучаващи 2 или повече чужди езика.
Що се отнася до горния курс на професионалното образование, Румъния е единствената страна от ЕС, където почти всички ученици (97,2%) са изучавали 2 или повече чужди езика през 2023 г., следвана от Финландия (85,0%) и Полша (78,0%).
Най-нисък дял на ученици, изучаващи 2 или повече чужди езика, е наблюдаван сред учениците в професионалното образование в Малта (0,0%), Испания и Гърция (и двете по 0,1%).
Данните за България показват, че 76% от учениците в средното образование изучават два или повече чужди езици. С това попадаме сред 14-те страни от съюза с под 80% дял по този показател. В професионалното образование малко над 44% от учениците се занимават активно с чужди езици.
През 2023 г. английският език е бил най-изучаваният чужд език в общото и професионалното образование на горния курс на средното образование в ЕС, като съответно 96,0% и 80,1% от учениците са го изучавали.
По отношение на общото образование испанският език е на второ място (27,1%), следван от немски (21,2%), френски (20,8%) и италиански (3,2%).
В професионалното образование немският език е на второ място (18,1%), следван от френски (14,1%), испански (6,6%) и руски (2,3%).