fbpx

VELI: странните автомобили, които ще залеят европейските пътища

Вятърът духа в платната на VELI (от междинни леки превозни средства), които са нито точно велосипеди, нито точно автомобили. Почти навсякъде десетки производители са запалени по тези леки ултра-екологични и ултра-икономични машини, които Ademe (Френска агенция за околната среда и управлението на енергията) би искала да види широко разпространи при осъществяването на ежедневните пътувания, отбелязва latribune.fr в свой репортаж.

Десетина VELI бяха показани в изложбения и търговски център в Хавър, Франция, в края на миналата седмица, по време на „Grand Défi Ademe“.

Отдалеч прилича малко на бобслей, качен на колела, откъдето идва и името му. Проектиран от стартъпа Sanka Cycles от Лион, Bob е странен електрически велосипед с 4 колела. Снабдена с подвижен покрив, машината, която изглежда като излязла направо от рисуваните книжки, може да вози двама души или един възрастен и две деца. „Движи се по всякакви терени, независимо от времето, с максимална скорост от 25 километра в час. Това е идеалното превозно средство за малките градове или селските райони, където няма алтернатива на автомобила“, хвали своя проект Беноа Толанс.

Почти нулеви експлоатационни разходи

Bob е част от нововъзникващата категория леки превозни средства или VELI: нова, доста разнородна група, която обединява електрически колички като Citroën Ami, триколки, хибридни четириколки и товарни велосипеди. Какво е общото между тях? Те са леки (между 450 и 600 кг), малки по размер и с почти нулеви експлоатационни разходи: около 2,5 евро на 100 километра за най-енергоемките. Те също лесно се ремонтират или трансформират в друга категория. С помощта на проста кутия с инструменти, една четириколка, като тази на Sanka Cycles, може лесно да се преобразува на товарен велосипед, например.

Всъщност те са естествените деца на велосипеда и електрическата кола“, обяснява Габриел Пласат, експерт по транспорт и мобилност в Ademe. Тъй като те станаха по-широко разпространени, на пазара се появиха батерии, двигатели и компоненти, което позволява на нови фирми да създават иновативни решения“. Де факто, секторът процъфтява. Габриел Пласат преброи около четиридесет производители във Франция, най-често стартиращи фирми, които са се посветили на VELI. Някои вече са преминали на етапа на серийното производство.

Предшествениците

В Страсбург Karbikes се готви да изпълни първите петнадесет поръчки за своята „кола-велосипед“: електрически товарен велосипед с каросерия, оборудван по избор със задни седалки или багажник, който може да измине без зареждане 75 километра. „Това е универсално транспортно средство, което може да превозва хора или стоки“, казва Люка Вансон, основател на Karbikes.

По-усъвършенстван, Weez City Pro, разработен от компанията EON Motors, се предлага на пазара от миналата година във версията, предназначена за доставчици, градски занаятчии или индустриални обекти. Без реален конкурент, тази електрическа количка за 14 000 евро (без бонусите) достига 90 км/ч с време за презареждане за 5:30 ч. чрез стандартен контакт. За разлика от други VELI, той може да използва без затруднения регионалните пътища. EON Motors има за цел да продаде 300 броя през тази година.

В Ла Рошел, Фредерик Мурие, съосновател на компанията Avatar, започна да приема предварителни поръчки за Ulive: елегантен миниавтомобил, който също така може да достигне до 90 км/ч. Характерните белези на Ulive са, че е оборудван със слънчеви панели и 4 батерии, които могат да се свалят за по-лесно презареждане. „Проектирахме го за ежедневието на фирмите, на които предлага минимума, необходим за всякакъв вид придвижване“, обяснява Фредерик Мурие, който предвижда изграждането на „микрофабрики за сглобяване на 2000 до 3000 коли годишно“.

Стартъпът Kilow създаде нещо като микроджип, наречен La Bagnole, чиято продажба вече започна. Фирмата е подкрепена от компанията Savoy, която е начело на група от шест завода, специализирани в производството на автомобилни части. „Емил Аламан, нашият главен изпълнителен директор, иска да допринесе за екологичния преход, като премине от статута си на доставчик към този на производител на автомобили“, обяснява мениджърът по комуникациите на Kilow Бертран Брем, „което ще позволи La Bagnole да се сглобява само от 300 компонента, докато за едно Рено Клио са необходими 30 000“.

Към индустриално сътрудничество

Подобно на Sanka Cycles, Karbikes или Avatar, Kilow се подкрепя от Ademe като част от програмата eXtreme défi, която има за цел именно да „създаде нови решения, които да заменят автомобила при ежедневните пътувания“. След като оказа помощ за проектирането и изграждането на прототипи, Агенцията сега залага на разгръщането на „индустриално сътрудничество“, което ще позволи на производителите на VELI да правят групови покупки и да обединяват определени компоненти, като например шасито, за да намалят базовите цени до около 9000 евро. „Опитваме се да канализираме този нововъзникващ сектор“, подчертава Габриел Пласат, който ръководи програмата.

От Агенцията също така мечтаят за разширяване на социалния лизинг за VELI, произведени във Франция или в Европа. „Бонусът, който сега се дава за един електрически автомобил, ще позволи да се подпомогне закупуването на 4 VELI. Това би било най-доброто използване на обществените средства“, твърди той.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"