fbpx

Влизат в сила допълнителните мита за китайския внос на електроавтомобили в ЕС

От днес, девет месеца след започването на служебно антисубсидийно разследване, Европейската комисия съобщи, че налага временни изравнителни мита върху вноса на електрически превозни средства с батерии (BEV) от Китай. Въз основа на разследването Комисията заключава, че веригата на стойността на BEV в Китай се облагодетелства от несправедливо субсидиране, което създава заплаха от икономическа вреда за производителите на BEV в ЕС. Разследването също така е проучило вероятните последици и въздействието на тези мерки върху вносителите, потребителите и потребителите на BEV в ЕС.

Тези временни мита ще се прилагат от 5 юли 2024 г. за максимален срок от четири месеца. В рамките на този срок трябва да се вземе окончателно решение относно окончателните мита чрез гласуване от държавите-членки на ЕС. Когато бъде прието, това решение ще направи митата окончателни за период от пет години.

Индивидуалните мита, приложими към тримата включени в извадката китайски производители, са:

  • BYD: 17,4%;
  • Geely: 19,9%;
  • SAIC: 37,6%.

Други производители на BEV в Китай, които са съдействали на разследването, но без да са включени в извадката, подлежат на среднопретегленото мито от 20,8 %. Митото за другите несъдействащи компании е 37,6%.

В сравнение със ставките, оповестени предварително на 12 юни 2024 г., временните мита са коригирани леко надолу въз основа на коментари относно точността на изчисленията, представени от заинтересованите страни. Всички подробни констатации от разследването са отразени в Регламента за прилагане, който вече е публикуван в Официален вестник.

Припомня се, че на 4 октомври 2023 г. Комисията официално е започнала служебно антисубсидийно разследване на вноса на акумулаторни електрически превозни средства за пътници с произход от Китай. Такова разследване трябва да приключи в рамките на максимум 13 месеца от започването му. Окончателните мерки трябва да бъдат наложени не по-късно от 4 месеца след налагането на временните мита. Временните изравнителни мита са обезпечени с гаранция (във формата, която се определя от митниците във всяка държава-членка) и могат да се събират при определени обстоятелства само когато е взето решение за налагане на окончателни мита.

Заинтересованите страни имат възможност да поискат изслушване със службите на Комисията в рамките на 5 дни от влизането в сила на временните мерки и да предоставят коментари в рамките на 15 дни от влизането им в сила. След това, след като вземе предвид коментарите на заинтересованите страни, Комисията ще оповести предложението си за окончателни мерки, ако има такива, и ще даде подходящо време (10 дни) за заинтересованите страни да коментират.

След това Комисията ще представи окончателното решение на държавите-членки, които ще гласуват в съответствие с процедурата по разглеждане съгласно правилата на комитологията (предложението на Комисията се приема, освен ако няма квалифицирано мнозинство против). Това гласуване ще има задължителен ефект. Всички потенциални мерки ще бъдат в сила за 5 години, с възможност за удължаване при обосновано искане и последващ преглед.

След обосновано искане един производител на BEV в Китай – Tesla – може да получи индивидуално изчислена митническа ставка на окончателния етап. Всяка друга компания, произвеждаща в Китай, която не е избрана в окончателната извадка и желае конкретното й положение да бъде разследвано, може да поиска ускорено преразглеждане, в съответствие с основния антисубсидиен регламент, веднага след налагането на окончателни мерки. Срокът за приключване на такава ревизия е 9 месеца от искането й.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"