Шведският автомобилен производител Volvo Cars се отказа от целта си да премине изцяло на електричество до 2030 г., заявявайки, че вероятно ще предлага някои хибридни модели в гамата си по това време, информира Ройтерс.
Големите автомобилни производители забелязаха забавянето на търсенето на електромобили, чието обяснение е отчасти поради липсата на достъпни модели и бавното внедряване на точки за зареждане.
Акциите на компанията паднаха със 7,5% към 14:16 GMT, след като се задържаха около 4% по-ниско преди обявяването на промяната в целите.
В изявлението на Volvo, цитирано от Ройтерс, се посочва, че до 2030 г. вече се цели между 90% и 100% от продадените автомобили да бъдат напълно електрически или plug-in хибридни модели, докато до 10% ще бъдат така наречените меки хибриди, където само електрическа енергия допълва двигателя с вътрешно горене.
От Volvo изтъкват, че plug-in хибридите ще бъдат критична част от бъдещия ръст на печалбата и че ще обнови своя хибрид XC90, като първите клиенти ще получат SUV до края на годината. Компанията продава комбинация от електрически и хибридни автомобили и досега оставаше твърдо ангажирана с плановете си да продава изцяло електрически автомобили до 2030 г., въпреки че конкурентите му започнаха да намаляват амбициите си.
Volvo продава три напълно електрически модела – EX90, EX30 и EX40. При пускането на EX90 през 2022 г. беше заявено, че има за цел да пуска нова електрическа кола всяка година, припомня Ройтерс.
Нарастващото търсене на хибридни автомобили доведе до стратегическа промяна в сектора, който първоначално имаше за цел постепенно премахване на хибридите в полза на изцяло електрически превозни средства. Toyota продължава да залага силно на хибридите с увеличен брой модели. Френският автомобилен производител Renault също заяви, че ще продължи да пуска хибридни модели.
Бавното въвеждане на инфраструктура за зареждане и притесненията на шофьорите относно пробега на електромобилите са сред причините купувачите да се ориентират към често по-достъпните и удобни хибриди.
Volvo Cars, която е мажоритарна собственост на китайската Geely, заявява, че отговаря на променящите се пазарни условия и изискванията на клиентите. До 2025 г. компанията вече очаква електрифицираните автомобили – както пълни електромобили, така и хибриди – да представляват между 50% и 60% от обемите на продажбите. Предишната цел за 2025 г. беше за поне 50% изцяло електрически автомобили, а останалите хибриди.
„Ние сме твърдо убедени, че нашето бъдеще е електрическо“, казва изпълнителният директор Джим Роуън, цитиран от Ройтерс. „Ясно е обаче, че преходът към електрификация няма да бъде линеен, а клиентите и пазарите се движат с различна скорост“, изтъква той.
Компанията също така призова политиците за „по-силни и по-стабилни“ правителствени политики в подкрепа на електрификацията.
Насочването към хибридите идва въпреки годините усилия на няколко страни да накарат производителите на автомобили да премахнат двигателите с вътрешно горене, отделящи CO2, възможно най-бързо.