Трябва да се направи повече, за да се ускори развитието на проектите за „водородни долини“ в Европа, смятат привържениците на горивото на бъдещето, пише Euractiv.bg.
На Стария континент има малко над 20 такива проекта за водородни долини и още два в Обединеното кралство, много от които са разположени около пристанищата, по данни на съвместното предприятие “Горивни клетки и водород“, което е публично-частно партньорство, което изследва водородната технология.
Тези проекти, веднъж узрели, имат за цел да формират малки водородни възли, които биха могли да служат като стъпка към европейска водородна икономика.
Партньорската инициатива публикува доклад за напредъка на водородните долини, който ги класифицира в три типа: малки, локализирани проекти, фокусирани върху мобилността; локализирани, но средно мащабни проекти, които засягат индустрията и много по-мащабни проекти,които са насочени към международен износ.
Европа има най-високата глобална концентрация на тези проекти, според Платформата на водородните долини, която споделя най-добри практики и данни от 34 проекта в 19 страни по света.
Нидерландия се очертава като европейски лидер, като предлага пет проекта за водородни долини на места като пристанището Ротердам, Амстердам и газовия регион Грьонинген.
Според индустрията политиците трябва да положат повече усилия, за да се реализират такива проекти.
“Докладът също така идентифицира няколко ключови бариери, които все още съществуват. Една от тях е получаването на подкрепа за публично финансиране, за да се обезпечат проектите. Вторият е намирането на чисти водородни доставчици и подписването на дългосрочни договори, които да направят проектите рентабилни“, подчертава Барт Бийбук, изпълнителен директор на FCH / JU, цитиран от изданието.
По думите му, трябва да се осигури технологична готовност на всички горивни клетки и приложения на водорода, които се изискват. Освен това той изтъква, че е необходима адекватна правна регулаторна подкрепа. „Примери за това са например ценообразуването на въглерода, стандартизацията и бързото одобрение на такива проекти“, заключва Бийбук.