Последствията от човешката дейност върху затоплянето на атмосферата са известни, но ново проучване, публикувано наскоро в списание Nature, разкрива също така въздействието на температурата върху земната повърхност. Учени от Северозападния университет в Съединените щати описват заплахата, която затоплянето на земята представлява за градовете, пише RFI.
Проучването се основава на анализа на Луп, историческия делови център на Чикаго, един от най-гъсто населените квартали в Съединените щати. Подземни паркинги, товарни тунели, мрежи на метрото, канализационни тръби: температурата на инфраструктурата на различни дълбочини е била проучена от изследователите. Според тях няма съмнение, че температурата в плитките подземни слоеве се е увеличавала между +0,1 и +2,5 градуса на десетилетие.
Всичко това води до отслабване на структурата на сградите и на инфраструктурните съоръжения в гъсто населените градове. Наистина, когато топлината, натрупана в конструкциите, се разпространява към земята, тя упражнява значителен натиск върху материалите, което е достатъчно, за да предизвика пукнатини или слягане на основите. Опасността от замърсяване на подпочвените води или влошаване на състоянието на болните от астма са други последствия от затоплянето на земната повърхност.
За борба с тези проблеми изследователите препоръчват улавяне на излишната топлина от сградите и преразпределянето ѝ за отопление и извършване на топлоизолация на старите сгради.
В Пекин метрото е заплашено от слягане на подземните пластове
Бавно, но необратимо, Пекин потъва в земята. Всички китайски експерти, които работят по темата от 1935 г., от когато датират първите тревожни сигнали, го предричат. Причината е прекомерната експлоатация на подземните води. Проучванията показват, че 120 милиарда кубически метра са изпомпани и засмукани, което е най-голямата експлоатация на подземни води в северен Китай. Въпреки лекия спад на населението през 2022 г., китайската столица все още наброява близо 22 милиона жители. Пекин се намира в сух район и се нарежда на пето място сред градовете с най-голям недостиг на вода в света.
Вече е направено първото усилие и беше създаден проектcj „Южни води за Пекин“, който би позволил да се повиши нивото на подземните води с повече от десет кумулативни метра. Властите разчитаха и на естествено запълване, но това не е достатъчно и ерозията се задълбочава.
Миналата година изследване kd Технологичния университет Хуабей показа, че шест от 15-те линии на столичното метро са претърпели деформация от повече от пет милиметра годишно и това е средна стойност, тъй като за някои линии тя е по-сериозна. Тази информация не може да се приеме с лека ръка, особено като имаме предвид, че тежестта на влакчетата допринася за това потъване. Друго проучване показва спад от 34 сантиметра между 2017 и 2020 г. за района на Chaoyang Jinshan. Метрото е само върхът на айсберга. Ще трябва да променим транспортните си навици, казват някои коментатори.