fbpx

Как покачването на морското ниво застрашава сериозно петролните доставки

Повишаването на морското равнище може сериозно да наруши доставките на суров петрол и да подкопае енергийната сигурност в страни, зависими от вноса, като Китай, Южна Корея и Япония, тъй като много от най-големите терминали в света са уязвими от наводнения, коментират експерти, цитирани от Ройтерс.

Топенето на ледовете и нарастването на моретата, причинено от покачващите се температури, може да „отприщи неудържимо многометрово (покачване на морското равнище), което не само ще потопи ключови петролни пристанища и ще наруши световната търговия с петрол, но също така ще залее крайбрежните рафинерии и нефтохимически съоръжения“, се изтъква в доклад на мозъчния тръст „Водният риск в Китай“ (CWR ), цитиран от агенцията.

Междуправителственият панел по изменение на климата изчислява, че при настоящите тенденции средното морско ниво може да се повиши с повече от един метър до края на века, добавяйки, че двуметрово покачване също не може да бъде изключено.

Ниско разположените пристанища и съоръженията за бункериране биха били особено уязвими при по-високи морски нива, изтъква CWR след провеждане на „стрес тест“ на морската инфраструктура, използвана за износ и внос на суров петрол. В него се посочва, че 12 от 15-те най-добри танкерни терминала се очаква да бъдат засегнати от един метър покачване на морското равнище, включително пет базирани в Азия.

До 42% от световния износ на суров петрол от Саудитска Арабия, Русия, Съединените щати и Обединените арабски емирства е изложен на риск, засягайки 45% от доставките на суров петрол за Китай, Съединените щати, Южна Корея и Нидерландия, се отбелязва в съобщението.

Тъй като азиатските страни вероятно ще бъдат засегнати най-тежко, те трябва да поемат по пътя не само на глобалния преход от петрола, но и в подобряването на устойчивостта на пристанищната инфраструктура.

Инфраструктурните рискове, подчертани в нашия доклад, предлагат уникални инвестиционни възможности“, казва Дебра Тан, директор на CWR и водещ автор. По думите й трябва да се възползваме от тях и да се откажем от петрола, тъй като петролните ни навици могат да потопят цялото ни бъдеще.

И Япония, и Южна Корея внасят около три четвърти от своя суров петрол от пристанища, които са уязвими при покачване на морското равнище с един метър. Повечето от техните собствени приемни портове също могат да бъдат засегнати, предупреждава докладът.

Като допринася за повече затоплящи климата емисии, продължаващият ръст на добива на петрол „може в крайна сметка да удари сектора в крака“, добавя CWR.

Ако покачването на температурата не се поддържа в рамките на ключовия праг от 1,5 градуса по Целзий, покачването на морското равнище може да достигне три метра и да изложи на риск още повече пристанищната инфраструктура, изтъкват авторите на доклада.

По ирония на съдбата, петролът, ключов компонент на енергийната сигурност, може в крайна сметка да застраши енергийната сигурност на множество страни в Азия, по-специално Япония и Южна Корея“, се казва още в изследването.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"