fbpx

VW използваха ефекта „Тesla“ и тръгнаха нагоре

Много неща могат да се променят за седмица. Попитайте например Volkswagen.

Само допреди седмица, най-големият производител на коли в Европа не присъстваше в списъците с най-търсени акции. Но миналия понеделник това се промени, след като генералният мениджър Хърбърт Дийс разкри планове да отвори шест „гигафабрики“ за производство на батерии за електрически автомобили до 2030 г., пише CNN.

Миналия вторник от Volkswagen стигнаха още по-далеч, когато обявиха че ще продадат повече от 2 милиона електрически превозни средства до 2025, ще наемат 6 500 IT експерти през следващите пет години, ще стартират собствена операционна система и ще станат втората по големина софтуерна компания в Европа след SAP.

Тази вълна ангажименти резонира с инвеститорите – главните акции на Volkswagen във Франкфурт се увеличиха с почти 20% през миналата седмица, отчитайки цялостен ръст от 45% от началото на 2021. Междувременно, техните обикновени, неликвидни акции се покачиха с 65%, въпреки резкия спад, наблюдаван в петък.

Търговците в САЩ също се включиха, което доведе до драстично увеличение в американските депозитарни разписки на компанията. Тези разписки позволяват на инвеститорите да купуват и продават чуждестранни акции на борсите в САЩ.

Амбициите на Volkswagen към електрическите автомобили и големият им производствен капацитет отдавна са ясни – досега те са инвестирали 35 милиарда евро в технологията. Това прави момента на този скок в акциите трудно обясним.

Това може да се нарече ефектът Tesla. Компанията за електрически автомобили на Илон Мъск има пазарна стойност, оценена на около 625 милиарда долара, в сравнение с Volkswagen, които са оценени на 170 милиарда долара. От Tesla са продали около 500 000 коли през изминалата година, докато Volkswagen са доставили около 9,3 милиона.

Сега Volkswagen започва да прилича повече на Tesla и тези промени се харесват на инвеститорите. Според анализатори от UBS, още през 2022 продажбите на електрически коли на Volkswagen и Tesla ще се изравнят. Според прогнозите, Volkswagen ще успее да продаде с 300 000 електрически автомобила повече от Tesla през 2025.

Технологичните амбиции на Volkswagen са от още по-голямо значение. Те работят здраво върху подобряването на софтуерните възможности на продуктите си и обявиха през март, че първите безжични актуализации ще бъдат налични за модела ID.3 през лятото.

Дори Дийс започва да се държи като Илон Мъск. Германският генерален директор наскоро си направи профил в Туитър, а презентациите му пред инвеститори и медии са оприличени на такива на технологична старт-ъп компания.

Анализатори от UBS казаха пред медиите, че инвеститорите не са оценили скоростта, с която Volkswagen настига Tesla. „Имаме повече увереност от всякога, че Volkswagen ще ни представи уникална комбинация от характеристики, която ще им позволи да израснат и да станат най-големият производител на електрически коли в света заедно с Тесла още през следващата година“, казва Патрик Хумел, анализатор в UBS. “Това е нещо недооценено. “

Инвеститорите наблюдават и други традиционни автомобилни компании. Акциите на General Motors и Ford за тази година са се покачили с около 45%, тъй като директорите им разкриват повече подробности около плановете им за бъдещо производство на електрически автомобили. Volkswagen, General Motors и Ford са примери за доказани компании, намиращи нови начини да правят бизнес пред лицето на големите промени, причинени от климатичната криза.

Енергийните компании са изправени пред подобни предизвикателства. Една от причините е спадът в търсенето на бензин, казват от Международната енергийна агенция. „Търсенето на бензин едва ли ще се върне до нивата от 2019, тъй като повишаването на енергийната ефективност и преминаването към електрически автомобили компенсират стабилния растеж на мобилността в развиващите се страни“, изтъкват те в свой доклад.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"