fbpx

ЕК предлага нови еко и енергийни правила за европейските стоки и продукти

Европейската комисия обяви свое предложение за нови правила, които да направят почти всички физически стоки на пазара на ЕС по-благоприятни за околната среда, кръгови и енергийно ефективни през целия им жизнен цикъл – от фазата на проектиране до ежедневна употреба, пренасочване и края на живота им.

Представена е и нова стратегия, свързана с текстилните изделия, както и строителните продукти.

Пакетът с предложения включва и нови правила за овластяване на потребителите в зеления преход, така че те да бъдат по-добре информирани относно екологичната устойчивост на продуктите и по-добре защитени от „зелено измиване“.

Предложенията се основават на успеха на съществуващите правила на ЕС за екодизайн, които са довели до забележително намаляване на потреблението на енергия в ЕС и значителни спестявания на потребителите. Само през 2021 г. съществуващите изисквания за екодизайн са спестили на потребителите 120 милиарда евро, както и 10% по-ниска годишна консумация на енергия

Предложението за Регламент за екодизайн за устойчиви продукти се отнася до дизайна на продукта, който определя до 80% от въздействието върху околната среда през жизнения цикъл на продукта. Регламентът поставя нови изисквания, които биха направили продуктите по-трайни, надеждни, за многократна употреба, надграждащи се, ремонтируеми, по-лесни за поддръжка, ремонт и рециклиране и енергийно и ресурсно ефективни. В допълнение, специфичните за продукта изисквания за информация ще гарантират, че потребителите знаят за въздействието върху околната среда от техните покупки.

Всички регулирани продукти ще имат дигитални продуктови паспорти. Това ще улесни ремонта или рециклирането на продукти и ще улесни проследяването на опасни вещества по веригата на доставки. Може да се въведе и етикетиране. Предложението също така съдържа мерки за прекратяване на унищожаването на непродадени потребителски стоки, както и разширяване на зелените обществени поръчки и предоставяне на стимули за устойчиви продукти.

Предложението разширява съществуващата рамка за екодизайн по два начина: първо, за да покрие възможно най-широката гама от продукти; и второ, за разширяване на обхвата на изискванията, на които трябва да отговарят продуктите.

Потреблението на текстил в Европа има четвъртото най-голямо въздействие върху околната среда и изменението на климата след храната, жилищата и мобилността. Това е и третото по големина потребление на вода и петото по отношение на използването на първични суровини.

Стратегията на ЕС определя визия и конкретни действия, гарантиращи, че до 2030 г. текстилните продукти, пуснати на пазара на ЕС, ще бъдат дълготрайни и рециклируеми, направени във възможно най-голяма степен от рециклирани влакна, без опасни вещества и произведени в зачитане на социалните права и околната среда.

Потребителите ще се възползват по-дълго от висококачествен текстил, бързата мода трябва да излезе от мода, а икономически изгодните услуги за повторна употреба и ремонт трябва да бъдат широко достъпни. В един конкурентен, устойчив и иновативен текстилен сектор производителите трябва да поемат отговорност за своите продукти по веригата на стойността, включително когато те се превърнат в отпадъци.

Специфичните мерки ще включват изисквания за екодизайн за текстил, по-ясна информация, дигитален паспорт на продукта и задължителна схема на ЕС за разширена отговорност на производителя. Той също така предвижда мерки за справяне с непреднамереното освобождаване на микропластмаса от текстил, гарантиране точността на екологичните претенции и насърчаване на кръговите бизнес модели, включително услуги за повторна употреба и ремонт. За да се справи с бързата мода, Стратегията също така призовава компаниите да намалят броя на годишните колекции, да поемат отговорност и да действат, за да намалят до минимум въглеродния и екологичен отпечатък, а държавите-членки да приемат благоприятни данъчни мерки за сектора за повторна употреба и ремонт. Комисията ще насърчи промяната и с дейности за повишаване на осведомеността.

Комисията стартира съвместното създаване на преходен път за текстилната екосистема. Това е основен инструмент за сътрудничество, който помага на екосистемата да се възстанови от негативните въздействия на пандемията Covid-19, които засягат компаниите в ежедневната им дейност през последните две години.

Строителната екосистема представлява почти 10% от добавената стойност на ЕС и наема около 25 милиона души в над 5 милиона фирми. Индустрията на строителни продукти наброява 430 000 компании в ЕС с оборот от 800 милиарда евро. Това са предимно малки и средни предприятия. Те са ключов икономически и социален актив за местните общности в европейските региони и градове.

Сградите са отговорни за около 50% от добива и потреблението на ресурси и за повече от 30% от общите отпадъци в ЕС, генерирани годишно. Освен това сградите са отговорни за 40% от потреблението на енергия в ЕС и 36% от свързаните с енергията емисии на парникови газове.

Преразглеждането на Регламента за строителните продукти ще укрепи и модернизира правилата, действащи от 2011 г. То ще създаде хармонизирана рамка за оценка и съобщаване на екологичните и климатичните характеристики на строителните продукти. Новите изисквания към продуктите ще гарантират, че проектирането и производството на строителни продукти се основава на най-съвременните технологии, за да ги направи по-трайни, ремонтируеми, рециклируеми и по-лесни за повторно производство.

Това също така ще улесни органите по стандартизация да вършат работата си по създаването на общи европейски стандарти. Заедно с подобрения капацитет за надзор на пазара и по-ясни правила за икономическите оператори по веригата на доставки, това ще помогне за премахване на пречките пред свободното движение на вътрешния пазар. И накрая, ревизираният регламент ще предложи цифрови решения за намаляване на административната тежест, особено за МСП, включително база данни за строителни продукти и паспорт на цифровите продукти.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"