Липсата на кадри е било едно от най-сериозните предизвикателства пред хотелиерите ни през 2021 г., като се очаква това да е валидно и за следващата година, става ясно от национално допитване, проведено от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) между 13 и 17 декември. Целта е да се покаже реалната картина в бранша към щкрая на годината.
Изискването за представяне на зелен сертификат при посещение на ресторант, спа център и за организирани събития е била другата най-сериозна пречка за бизнеса. Като такава се изтъква и липсата на адекватен маркетинг на дестинация „България“ на международните пазари.
Допитването установява, че през последните 2-3 години във все повече хотелски издания и събития на Запад се коментира навлизането на нови технологични решения и особено на роботи в хотелите. Причината е прозаична – броят на младите, готови да започнат работа или да получат образование в тази област намалява прогресивно.
Кризата за служители изпъква най-ясно при т.нар. изпълнителски позиции – камериерки, сервитьори, бармани и пр.
Анкетата установява също така, че поскъпването на живота ще се отрази и върху цените на нощувките.
Коментира се, че в момента хотелиерите са в ролята на плънката на сандвич, поставен между плочите на грила – отдолу е натискът от повишаването на цените на електроенергията, труда и всички останали оперативни разходи, а отгоре – ирационалните очаквания на туроператорите и туристите, че цените на нощувките трябва да се запазят или дори да се понижат в сравнение с периода преди пандемията.
Въпреки че решението се отлага до последно, то е единственото възможно – 80% от хотелиерите потвърждават, че в близките месеци ще се наложи да повишат цените на нощувките, за да оцелеят. На въпроса „С колко?“, близо половината от респондентите залагат на повишение между 10 и 20%, а 40% са на мнение, че биха се справили и с повишение до 10%.
Повечето мениджъри и собствениците на хотели (46%) са на мнение, че през 2021 г. бизнес климатът като цяло се е подобрил. Нещо повече – над 50% от тях очакват, че 2022 г. ще бъде по-добра от настоящата година.
По-конкретно, оптимистичен нюанс се очертава при отговорите на въпроса „Очаквате ли ръст на заетостта във Вашия хотел през следващата година?“. Тук 46% от анкетираните отговарят положително, 34% все още не могат да преценят, а едва 20% са консервативно настроени.