Печалбите на Amazon се удвоиха през четвъртото тримесечие на 2021 г. в сравнение с предходната година. Въпреки липсата на работна ръка, гигантът в оnline търговията реализира нетна печалба в размер на повече от 14,3 млрд долара.
Различни фактори обясняват тези добри резултати. Amazon се оказа един от големите печеливши от пандемията. Здравните ограничения принудиха потребителите, които все още имаха резервирано отношение, да се ориентират масово към електронната търговия на компанията от Сиатъл, която ги привлече както с обещанията си за свръхбързи доставки, така и с предоставянето на облачни услуги, в които тя е световен лидер, пише RFI.
И изглежда, че навиците, придобити през 2020 г. се оказаха трайни. Гигантът в електронната търговия реализира през годината приходи в размер на 470 млрд. долара (+21%) и чиста печалба над 33 млрд долара (+57%).
Също така Amazon обяви, че е постигнал „най-добрия си уикенд по продажби“ по време на Черния петък и Кибер понеделника в края на ноември (петъка и понеделника след Деня на благодарността в САЩ).
Същественият принос на Rivian и на изгодните договори за облачни услуги
Друга причина за успеха е изборът на инвестиции. Amazon, който е голям акционер в производителя на електрически автомобили Rivian, реализира значителни печалби и от впечатляващото му излизане на борсата през ноември.
Добрият финансов резултат на Amazon се дължи и на голямото увеличение на приходите от реклама и на AWS, подразделението, което предоставя облачни услуги. То подписа през последното тримесечие на 2021 г. големи договори с Nasdaq и с Meta за неговите социални мрежи Facebook, Instagram et WhatsApp. Тези договори трябва да осигурят между 112 и 117 млрд. долара приходи през първите три месеца на настоящата година, което представлява ръст между 3% и 8% на годишна база.
Спад на рентабилността
Добрите резултати позволиха да се компенсират направените допълнителни разходи от 4 млрд. долара, предизвикани от необходимостта да се търсят заместници на множеството работници заболели от Ковид-19, от преодоляването на трудностите с доставките и от високата инфлация.
През четвъртото тримесечие оперативната печалба, ключов показател за рентабилността, беше 3,5 млрд. долара, което е половината в сравнение с година назад. Но собственикът на Amazon твърди, че тези разходи няма да бъдат толкова високи през следващите месеци и че има намерение да подобри ефикасността и темпа на работа, за да се достигнат възможно най-бързо равнищата от преди пандемията.
В момента Amazon разполага с 1,6 млн. наети работници по целия свят. От фирмата уточняват, че възнаграждението на служеителите в складовете и логистичните центрове надхвърля 18 долара на час в САЩ. Това е аргумент, който тя няма да пропусне да използва срещу опитите за синдикализиране в Стейтън Айлнд в Ню Йорк и в Бесемер в Алабама. В случай на успех, това ще бъде първият синдикат в склад на Amazon в САЩ.
Превод Георги Саулов