fbpx

Автомобилните гуми замърсяват повече от отделените газове

Колкото по-голямо е теглото на автомобилите, толкова повече миниатюрни частици от гумите се отделят във въздуха. А те съдържат канцерогенни елементи.

Това е изследване, което дава тема за размисъл в момент, когато автомобилните производители разработват все повече хибридни и електрически модели. С цел борбата срещу глобалното затопляне и намаляването до нула на емисиите на СО2, Европейският съюз предложи в края на 2021 г. производството на двигатели с вътрешно горене да бъде прекратено от 2035 година. Тази мярка би трябвало да облагодетелства „гражданите като доведе до намаляването на енергийните разходи и подобри качеството на въздуха“, посочва Европейската комисия. Но в същото време колите стават все по-големи, което поставя нов проблем, пише Guardian, цитиран от Capital.fr*. Защото според това изследване, последните модели автомобилни гуми са по-замърсяващи, отколкото отработените газове.

Според опитите направени от учените, износването на гумите е 2000 пъти по-вредно от частиците, налични в отделяните газове. В гумите има канцерогенни частици, които замърсяват почвата и въздуха поради наличието на токсични съставки. Това представлява сериозен проблем, защото замърсяването на въздуха предизвиква всяка година смъртта на милиони хора, уточнява Guardian. Освен това регламентацията за ауспусите, които трябва да улавят отработените газове става все по-строга. Те са съоръжени с много по-ефикансни филтри, поради което замърсяват много по-малко. Специалистите обясняват, че гумите произвеждат над един тон ултрафини частици на пробяган километър, които са с размер по-малък от 23 нанометра.

Електрическите автомобили също замърсяват

Тези малки частици са много опасни за здравето, тъй като се пренасят през кръвта. Освен това е много сложно да бъдат измерени количествено, защото няма регламент за това нито в САЩ, нито в Европейския съюз. Ако вземем предвид цифрит,е разкрити от специалистите, употребяваните гуми произвеждат 3,6 мг частици на всеки километър, а при по-агресивно каране – 5,76 мг/км. Това е 1850 пъти повече от средното количедство в отработените газове – 0,02 мг/км. Според Ник Молдън от организацията Emissions Analytics, който ръководи изслдването, 300 000 т каучук се изхвърлят ежегодно в околната среда в САЩ и Великобритания.

Най-лошото е, че този проблем засяга и автомобилите с нулеви въглеродни емисии или тези, които са считани за по-екологични. „Но към настоящия момент няма разработен регламент, нито инструменти за контрол“, казва Ник Молдън. Тези изследвания, направени с 14 марки автомобили, наблягат и върху теглото на новите електрически автомобили допълнително увеличено от батериите, макар че все още не е напълно установено, че теглото влияе на замърсяването, пише Guardian.

Специалистите обаче са на обратното мнение. Според тях начинът на каране е ключов елемент. Колкото той е по-агресивен, толкова повече замърсява. Други изследвания вече наблегнаха на факта, че частиците в гумите представляват голям източник на замърсяването на океаните с микропластмаси. Един химически продукт, който е съставна част в гумите, предизвика смъртта на стотици сьомги в САЩ, например.

*Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"