fbpx

Имат ли европейските летища сили за справяне с хаоса

В Германия, най-голямата европейска авиокомпания Луфтханза, бе принудена да отмени почти всичките си полети на 27 юли поради стачка на наземния персонал, който настоява за по-високи заплати. Това искане се издига в цяла Европа, пише RFI.

Навсякъде тези високоспециализирани служители настояват за по-високи заплати и по-добри условия на труд. Поради липса на достатъчно персонал, сега те са затрупани от огромно количество задачи, които трябва да бъдат изпълнени в периода на отпуските, в който туристите се радват да намерят малко повече свобода след две години Ковид и бързат отново да се качат на самолетите. На европейските летища недостигат около 100 000 служители, необходими за предоставяне на наземните услуги: обработване на багажите, регистрация, почистване, сигурност, изтегленяне на самолетите, извозване на пътниците. Всички тези основни дейности трябва да бъдат осигурени, за да могат самолетите да излетят и кацнат навреме. В Германия профсъюзът Verdi, който стои в основата на тази масова стачка, настоява за увеличение от 9,5%.

Пряка последица от пандемията?

Авиокомпаниите успяха да задържат служителите си, понякога с цената на намаляване на заплатите. От друга страна, компаниите, отговарящи за наземните услуги, трябваше масово да съкратят работници след затварянето на летищата, тъй като дейността им е много по-несигурна и подложена на жестока конкуренция.

След либерализацията на въздушния сектор през 1996 г. европейските летища възложиха голяма част от наземните услуги на външни подизпълнители с цел съкращаване на разходите. Например, днес на летище Шарл дьо Гол в Париж има сключени договори с над 800 външни фирми за предоставяне на наземни услуги. За да спечелят договорите, тези фирми намаляват заплатите и предпочитат да сключват краткосрочни договори с наетия персонал. Последвалите ограничителни санитарни мерки поради пандемията още повече влошиха положението. Така се стигна до уравновиловка на ниско ниво във възнаграждението, практика прилагана от тридесетина години.

На летището в Амстердам беше подписано споразумение срещу дивата конкуренция

През пролетта пътниците на летището в Схипхол преминаха през ада, понякога дори стигаха до бой, тъй като чакането беше станало непоносимо. Повишаването на заплатите се превърна в основателно искане в условия, когато нарастващата инфлация изяжда покупателната способност на хората с най-ниски възнаграждения. Разбира се, някой ще трябва да плати сметката. Допълнителните разходи без съмнение ще бъдат таксувани на авиокомпаниите и следователно в крайна сметка на пътниците.

Вижда се скоро краят на билетите под 10 евро на Райън Еър

Ирландският лидер в нискотарифните полети е една от малкото компании, реализирали печалби през второто тримесечие. Това е предупреждение за очаквано бъдещо увеличаване на цените на билетите, което се очертава като изключително чувствителна тенденция. Във Франция цените на всички видове полети на всички компании са се повишили с 26% за една година. Компаниите увеличават цените на билетите, за да покрият загубите си, свързани с Covid и с поскъпването на керосина, причинено от войната в Украйна. И накрая, те също така трябва да инвестират в енергийния преход и да преразгледат договорите си с летищата за наземните услуги. Заплатите представляват 70% от разходите за наземно обслужване. За да се облекчи ситуацията и улесни работата, ще са необходими и инвестиции в автоматизация и дигитализация.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"