fbpx

Кабинетът „Петков“ разкри тежки нарушения при строежа на „Балкански поток“

Докато президентът Радев представяше новия служебен кабинет и критикуваше управлението на досегашния редовен, от правителствения пресцентър разпространиха информация за тежки нарушения, констатирани при проверката на „Балкански поток“. Тя бе разпоредена от премиера Петков преди два месеца, като две междуведомствени работни групи са извършили задълбочени проверки на административните процедури при проектирането, изграждането и въвеждането в експлоатация на разширението на газопреносната инфраструктура между българо-турската и българо-сръбската граница („Балкански поток“), проведени от държавните институции. Припомняме, транзитният газопровод, който България не може да използва, бе ускорено построен от кабинета на ГЕРБ.

Проверени са също така обществените поръчки, проведени от „Булгартрансгаз“ ЕАД във връзка с проектирането и изграждането на газопровода „Балкански поток“ и доставка и въвеждането в експлоатация на компресорни станции „Расово“ и „Нова Провадия“, както и на изпълнението на сключените договори за обществени поръчки.

Резултатите от проверката сочат редица нарушения, включително на екологичното и трудовото законодателство, нарушения при възлагането и провеждането на обществени поръчки, нарушения при финансирането на дейности и др. Веднага след като се е запознал с констатираните от двете междуведомствени работни групи нередности, премиерът Кирил Петков е разпоредил в рамките на вчерашния ден да бъдат сезирани МВР, ДАНС и МОСВ за последващи действия.

Проверките установяват:

1. Нарушение при регистриране и отчитане на наличността на Пътна карта, сред които:

в деловодните регистри на Министерството на енергетиката не е налична Пътна карта;

2. Нарушения на екологичното законодателство, сред които:

а) МОСВ не е взело предвид промяната в определени обстоятелства, свързани с природозащитното състояние на природните местообитания, местообитанията и популациите на защитените видове, защитените зони от Националната екологична мрежа НАТУРА 2000, през които преминава трасето

б) МОСВ не е провело задължителните процедури по преценка необходимостта от оценка на въздействието върху околната среда и човешкото здраве, въпреки че е било информирано от възложителя за необходимостта за промяна на сондажните дейности чрез преминаване от безизкопен метод (насочен сондаж) към друг алтернативен метод – пресичане с изкоп през воден обект (траншейно преминаване).

3. Нарушения при финансирането на дейностите по проект „Разширения на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД от българо-турската до българо-сръбската граница“:

а) Договорите с кредитните институции за финансиране при реализацията на проекта са сключени, без да е получено съответното разрешение от Комисията за енергийно и водно регулиране преди датата на сключването им;

б) Условията, при които са сключени договорите с изпълнителите по проекта и с кредитните институции, които са осигурили финансирането, обуславят необходимост от преценка дали сключването на договорите води или е възможно да доведе до нарушаване на сигурността на снабдяването вследствие на задлъжнялост на ,,Булгартрансгаз” ЕАД.

4. Нарушения на обществени поръчки, проведени във връзка с изпълнението на проекта при сключване на договорите с ,,Консорциум Аркад”, ДЗЗД ,,Ферощал Балкангаз” и ,,КС Нова Провадия”.

5. Нарушения при възлагане на обществени поръчки, сред които

а) В процеса по избор на изпълнител и сключване на договор с ДЗЗД Обединение „Консорциум АРКАД“ е допусната намеса от страна на министъра на енергетиката (без същият да е едноличен собственик на капитала на дружеството) чрез даване на конкретни писмени указания на изпълнителния директор на „Булгартрансгаз“ ЕАД

6. Нарушения на трудовото законодателството.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"