Големите работодателски организации настояват за незабавно прегласуване на точка 2.1 от решението на Народното събрание, с което парламентът възлага на Министерския съвет да приеме програма за предоставяне на компенсации на небитовите крайни клиенти на електроенергия.
Въпросната точка формулира критерии, срещу чието изпълнение компенсации ще бъдат предоставени и за присъединените към мрежа високо напрежение.
В отвореното писмо до парламентарните групи и министрите на икономиката и енергетиката Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българската стопанска камара (БСК), Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) и Българската федерация на индустрианлите енергийни консуматори (БФИЕК) заявяват, че заложените критерии са неясни, кумулативни и неизпълними. Изтъква се, че за пореден път зле обмислени предложения се приемат без обосновка във вреда на икономиката.
„Не сме против налагането на критерии! Против сме налагането на неизпълними изисквания, приети без обсъждане, които нанасят щета след щета на българската икономика! Електропотреблението в индустрията е обусловено от физични закони, които не могат да бъдат изменени с гласуване“, се казва още в писмото.
Работодателите обръщат внимание, че по данни на европейски регулатори, конкуренцията на българските компании от базовата индустрия в Европа плаща електроенергията си по 135 лв./MWh. В същото време решението на НС, вместо да дефинира условия за увеличаване на компенсациите (намаляване на цената на електроенергията) за предприятията от базовата индустрия у нас под 200 лева за мегаватчас в съответствие с добрите европейски практики, в действителност намалява размера на компенсациите и увеличава цената над тази, определена за МСП, в размер на 200 лева.
Според приетата от парламента въпросна точка 2.1 крайните небитови клиенти високо напрежение ще бъдат компенсирани за разликата между базовата цена 200 лв./MWh и средната пазарна цена за базов товар на сегмента „ден напред“ на „Българска независима енергийна борса“ при:
- доказани инвестиции в енергийна ефективност през последните три години, верифицирани с доклад от лицензирана за извършване на енергийни обследвания фирма;
- издадени удостоверения за енергийни спестявания на база прилагане на методики за енергийна ефективност на името на юридическото лице, получаващо компенсациите, и доказващи поне 10 % намаляване на потреблението на енергия на годишна база;
- извършено енергийно и техническо обследване ведно с договор за изпълнение на посочените в доклада от обследванията мерки за енергийна ефективност.
- доказани инвестиции във възобновяеми енергийни източници, покриващи минимум 20 % от собственото потребление на клиента през последните три години, доказани с уведомление до мрежовия оператор и договор за присъединяване, както и данни за намалено потребление на база месечни фактури;
- договор за изграждане на инсталация за възобновяема енергия за собствено потребление със срок на изпълнение в рамките на настоящата година. Правото за прилагане на повишен коефициент се утвърждава от Агенцията за устойчиво енергийно развитие (АУЕР). Увеличението на коефициента при посочените условия се допуска след представяне на изброените доказателства. В случай че при последваща проверка от АУЕР се установи злоупотреба, следва крайният клиент да внесе във Фонда за сигурност на енергийната система сумата на неправомерно надвзетите допълнителни компенсации, увеличена пет пъти.