Alphabet, Amazon и Apple представиха своите тримесечни резултати и всички планират да намалят разходите, за да успокоят финансовите пазари.
Засегнати от кризата на световната икономика до степен, която ги принуди да съкратят хиляди служители, технологичните гиганти изглежда навлизат в ерата на пестеливостта, като, за да успокоят пазарите, обещават съкращения на разходите, след години на необуздан растеж, коментира в свой анализ France 24*.
Alphabet (Google), Amazon и Apple публикуваха едновременно тримесечните си резултати, като перспективите в тях са силно разочароващи: пазарът очакваше по-голяма устойчивост от тяхна страна срещу икономическата криза.
Apple, единствената голяма компания в сектора, която не предложи социален план през тази зима, претърпя рязко свиване на продажбите на своя флагман iPhone, с повече от 8% на годишна база, за периода от октомври до декември. Оборотът му възлиза на 117 милиарда долара (- 5,4% на годишна база), а нетната печалба – на по-малко от 30 милиарда (- 13%), като и двата резултата са значително под очакванията.
Тим Кук, главният изпълнителен директор на Apple, отдаде тези слаби резултати на промените във валутните курсове и най-вече на проблемите с доставките, дължащи се на прекъсването на работа в завода в Джънджоу (Китай), най-големият за производството на iPhone.
Amazon, от своя страна, надмина очакванията (тези на пазара и своите) с приходи от $149,2 милиарда през четвъртото тримесечие на 2022 г. Но това не е моментът за празнуване. Платформата за онлайн продажби направи предпазливи прогнози за текущото тримесечие, като в същото време президентът на компанията Анди Джаси спомена в прессъобщение за „окуражаващ напредък по отношение на намаляването на разходите“ и „за несигурна икономика в краткосрочен план“.
Пестеливост
Марк Зукърбърг, собственикът на Meta (Facebook, Instagram), обяви основните насоки, обещавайки, че 2023 г. ще бъде „годината на ефективността“. Той каза по време на конферентния разговор с анализатори, че Meta се стреми да „премахне някои позиции на ниво средно управление, за да се ускори процесът на вземането на решения“.
През 2022 г. рекламните приходи на най-голямата компания в сферата на социалните медии спаднаха за първи път, откакто тя започна да се котира на борсата през 2012 г. А тримесечната ѝ нетна печалба намаля наполовина до 4,65 милиарда долара.
Meta и Google, на които се падат 50% от световния пазар на рекламата в Интернет, страдат от едни и същи проблеми: рекламодателите харчат по-малко поради инфлацията, Освен тове те изпитват силната конкуренция на TikTok, а законодателните промени ограничиха възможността им да събират данни за потребителите и по този начин да продават ултрацеленасочена рекламна площ.
Тримесечните приходи на Alphabet леко спаднаха до 76 милиарда долара, а нетната печалба намаля с 34% до 13,6 милиарда долара. Платформата YouTube събра по-малко от 8 милиарда долара приходи от реклама (-7,8% на годишна база).
„Google завърши годината в много различна позиция от предходната“, коментира Евелин Мичъл от Insider Intelligence. „Приходите от реклама са намалели за втори път в историята на Google, като първият датира от второто тримесечие на 2020 г.“, в началото на пандемията. „Рекламирането в търсачката обикновено не е изложено на капризите на пазара (…), така че това не вещае нищо добро за този сектор“, подчертава анализаторката.
Изкуствен интелект
Snapchat, Meta и Google се борят да генерират толкова печалби, колкото и преди, като продължават да привличат нови потребители. Snapchat вече има 375 милиона потребители дневно, със 17% повече в сравнение с края на 2021 г.
Facebook, който изглеждаше, че губи инерция, достигна два милиарда активни потребители дневно. Неговите кратки видео формати Facebook Reels, копирани от TikTok, намериха своята публика, както и „късите видеоклипове“ на YouTube, които надхвърлиха 50 милиарда „гледания на ден“ в сравнение с 30 милиарда миналата пролет, според Филип Шиндлер, вицепрезидент на Google.
За да възвърнат печалбите си, компаниите разчитат на изкуствения интелект (AI), персонализирани алгоритми за препоръки с все по-фино рекламно насочване, но с използването на все по-малко данни.
Всички собственци също така изразиха своя ентусиазъм от появата на генеративния изкуствен ителект, който отприщи страстите след излизането на бял свят през есента на ChatGPT. Този софтуер на стартиращата компания OpenAI, финансиран именно от Microsoft, може при поискване да пише всякакви текстове, да генерира уникален текст, да поправя грешки, да пише код и да решава задачи.
„Ясно е, че пазарът е готов“, изтъква главният изпълнителен директор на Alphabet Сундар Пичай на среща с анализатори, като се позовава също на необходимостта от отговорно разработване на изкуствения интелект. Що се отнася до Марк Зукърбърг, той се надява, че генеративният AI ще улесни създаването на „видеоклипове, аватари и 3D изображения“, особено за метавселената.
*Превод Георги Саулов