fbpx

Годишната инфлация намаля до 16%

Годишната инфлация за февруари е 16.0%, което сочи продължаващ спад след 16.7 на сто за януари, съобщава НСИ. Месечната инфлация е 0.8% спрямо предходния януари месец, а инфлацията от началото на годината (февруари 2023 г. спрямо декември 2022 г.) е 2.1%, като средногодишната инфлация за периода март 2022 – февруари 2023 г. спрямо периода март 2021 – февруари 2022 г. е 16.4%.

През февруари 2023 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в следните потребителски групи са се увеличили, както следва:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 2.4%;
  • съобщения – увеличение с 1.9%;
  • ресторанти и хотели – увеличение с 1.1%;
  • развлечения и култура – увеличение с 1.1%;
  • здравеопазване – увеличение с 1.0%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.6%;
  • разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.4%;
  • образование – увеличение с 0.2%.

През февруари 2023 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в следните потребителски групи са се понижили, както следва:

  • жилища, вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 1.2%;
  • облекло и обувки – намаление с 1.2%;
  • транспорт – намаление с 0.4%;
  • жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома – намаление с 0.2%.

Хранителните продукти с по-сериозен ръст на цените през февруари са:  краставици – с 32.7%, пипер – със 17.7%,  зрял лук – с 13.2%, листни зеленчуци – с 11.9%, домати – с 9.3%, пресни зеленчукови подправки – с 8.6%, зелен лук и праз – с 5.7%, кафе – с 5.5%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) – с 5.2%, какао – с 4.4%, минерална вода – с 4.3%, картофи – с 3.9%, бира – с 3.5%, зеле – с 3.5%, маслини – с 3.3%, шоколад и шоколадови изделия – с 3.1%, маргарин – с 2.8%, кисели млека – с 2.9%, риба – с 2.7%, цитрусови и южни плодове – с 2.4%.

Намаление е регистрирано при: олио – с 2.9%, леща – с 1.7%,  хляб – с 1.0%, млечни масла – с 1.0%, брашно – с 0.2%.

При нехранителните стоки по-рязко увеличение има при: мобилни телефонни услуги – с 3.7%, почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) – с 3.0%, такси за граждански и религиозни обичаи – с 2.5%, услуги по краткосрочно настаняване – с 2.3%, , книги – с 1.6%.

В групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано по-сериозно намаление при: централно газоснабдяване – с 25.7%, метан за ЛТС – с 14.6%, автомобилна застраховка – с 14.3%, международни полети – със 7.0%, пелети – с 4.3%, отоплителни уреди – с 3.2%, въглища – с 2.7%, хладилници – с 2.4%, обувки – с 1.9%,.

Според ХИПЦ (Хармонизиран индекс на потребителските цени) през февруари 2023 г. годишната инфлация е 13.7%, месечната инфлация е 0.7% спрямо предходния месец, а инфлацията от началото на годината (февруари 2023 г. спрямо декември 2022 г.) е 1.9%, средногодишната инфлация за периода март 2022 – февруари 2023 г. спрямо периода март 2021 – февруари 2022 г. е 14.0%.

Според индекса на цените за малката кошница през февруари 2023 г. се регистрира увеличение с 1.2% на месечна база и с 2.7% от началото на годината (февруари 2023 г. спрямо декември 2022 година).

През февруари 2023 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:

  • хранителни продукти – увеличение с 2.4%;
  • услуги – увеличение с 0.2%;
  • нехранителни стоки – цените остават на равнището от миналия месец.

По окончателни данни на НСИ според индекса на цените за малката кошница през януари 2023 г. е регистрирано увеличение с 1.5% на месечна база.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"