Петролен танкер засяда край източен Китай, изпускайки гориво във водата. Друг е хванат в сблъсък близо до Куба. Трети е задържан в Испания за излизане извън контрол.
Тези плавателни съдове са част от „сенчест“ флот от танкери, превозващи петрол миналата година от страни, засегнати от западните санкции, сочи анализ на Ройтерс на данни за проследяване на кораби и произшествия и интервюта с редица специалисти от индустрията.
Стотици допълнителни кораби са се присъединили към тази непрозрачна паралелна търговия през последните няколко години в резултат на нарастващия износ на ирански петрол, както и ограниченията, наложени върху продажбите на руска енергия заради войната в Украйна, коментират играчите в индустрията, сред които търговци на стоки, корабни компании , застрахователи и регулатори.
„Рискът от злополука определено нараства“, казва Ерик Ханел, главен изпълнителен директор на танкерния оператор Stena Bulk. „Може да бъдем засегнати, когато сме на пристанище… защото някой ни доближава, тъй като губи контрол, което е много по-голям риск за този вид кораби, тъй като те са по-стари и не толкова добре поддържани.“
Много водещи доставчици на сертификати и производители на двигатели, които одобряват мореплаването и безопасността, са оттеглили услугите си от кораби, превозващи петрол от санкционираните Иран, Русия и Венецуела, както и множество застрахователи, което означава, че има по-малко надзор на плавателни съдове, превозващи запалими товари.
Някои представители на индустрията се опасяват, че тази паралелна търговия, пренасяща десетки милиони барели петрол по света, може да подкопае десетилетните усилия на индустрията за повишаване на безопасността на корабоплаването след бедствия, включително разлива на Exxon Valdez в Аляска през 1989 г., който причини опустошителни екологични щети.
Миналата година е имало най-малко осем инцидента, включващи танкери, превозващи санкциониран суров петрол или петролни продукти, включително събитията край Китай, Куба и Испания, според анализа на Ройтерс, базиран на информация за проследяване на кораби и разузнавателни данни на Lloyd’s List за корабни инциденти.
Нито един от осемте инцидента не е причинил наранявания или значително замърсяване. Някои ръководители обаче са притеснени.
„Имаме тъмна флота, която не е проверена толкова сериозно и това е повод за безпокойство“, казва Ян Дилеман, президент на подразделението за океански транспорт на групата Cargill. „Нямаме яснота относно поддръжката и безопасността, тъй като никой не се качва на борда на корабите и не извършва проверки.“
Няколко от интервюираните играчи в корабоплаването изтъкват, че производителите на петрол, засегнати от санкции, нямат друг избор, освен да използват по-малко детайлно проверявани плавателни съдове, за да поддържат износа си и да подкрепят своите спъващи се икономики.
Оценките за размера на сенчестия флот варират, като участниците в индустрията определят броя им от над 400 до повече от 600, или приблизително една пета от общия глобален флот от танкери за суров петрол.
„Нашите данни показват, че вече са достигнали около 650 единици“, посочва Андреа Оливи, ръководител на течни товари в търговеца на стоки Trafigura, който изчислява, че две трети от този брой са танкери за суров петрол.
Броят на танкерите, превозващи ирански суров петрол и продукти – с изключение на собствения флот на държавата – е нараснал до над 300 този месец от 70 през ноември 2020 г., посочва Клеър Юнгман, началник на персонала на американската група за застъпничество Обединени срещу ядрения Иран (UANI), която проследява чрез сателитни данни свързан с Иран трафик на танкери.
В същото време министърът на петрола на Иран заяви този месец, че износът на петрол от страната е достигнал най-високото си ниво от повторното налагане на санкциите на САЩ през 2018 г., с 83 милиона барела повече, изнесени през изминалата година спрямо предходната.
Междувременно икономическите санкции, наложени на Москва от Вашингтон и други западни столици заради конфликта в Украйна, доведоха до още десетки кораби, извършващи сенчестата търговия, информират от индустрията.
Някои предупреждават, че размерът на сенчестия флот става все по-труден за измерване предвид сложните компоненти на санкциите върху руския петрол, който е забранен за много западни пристанища и подлежи на таван на цените от страните от Г-7.