fbpx

Германия губи позиции като място, благоприятно за развитие на бизнес

Все повече компании в Германия започват да предлагат условия на отложено плащане през 2023 г. (79% от всички участници в проучването), което е сравнимо с 2019 г. (81%). Общото предпочитание на бизнеса в Германия за по-кратки срокове на отложено плащане остава непроменено: през тази година повече от половината от анкетираните компании са поискали плащанията да се извършват в рамките на до 30 дни, докато свръхдългите срокове на кредитиране (120+ дни) остават рядкост.

Това показва проучване на Кофас, което за разлика от миналата година, не е повлияно от специфични събития като пандемията от COVID-19 или началото на войната в Украйна и последвалият натиск върху цените на стоките. Това именно води до нормализиране на плащанията за 2023 г., които се доближиха до стойностите отпреди пандемията.

Броят на забавените плащания показва доколко мерките за държавна помощ са оказали положително въздействие на компаниите през последните години. Сега, когато почти всички мерки, свързани с COVID-19, приключиха и въздействието на енергийните субсидии намаля, броят на компаниите, отчитащи забавяния на плащанията, се нормализира през 2023 г. (76%) спрямо 2019 г. (85%), но все пак остава значително по-висок от този за периода 2020-2022 г.

Важно е да се отбележи, че в някои сектори забавените плащания са над нивата отпреди пандемията като автомобилостроенето, транспорта и ИКТ. Средната продължителност на забавянията се е увеличила до 30,1 дни през 2023 г. (+1,4 дни спрямо 2022 г.), което продължава да бъде значително под средната стойност отпреди пандемията – 39,7 дни. Повечето сектори (с изключение на дървообработването, строителството, текстил и облекло) отчитат увеличение на продължителността на забавяне на плащанията. Най-кратко тази година са чакали компаниите в сектора на хартиените опаковки, средно 22 дни, а най-дълго тези във финансовия сектор – със средно забавяне от 39,2 дни.

Нарастване на песимистичните очаквания и стратегиите за намаляване на риска

И тази година компаниите остават песимистични по отношение на бизнес перспективите, въпреки че платежното поведение се запазва относително положително. Едва 13% от участниците в проучването смятат, че ситуацията им е по-добра от 2022 г., докато 41% я възприемат като по-лоша. Перспективата за 2024 г. също е неясна. Само 20% от анкетираните очакват възстановяване на бизнеса си, докато 28% се готвят за не толкова положителен сценарий. Въпреки че влиянието на отделни значими рискове (като прекъсвания в глобалните вериги за доставки) е намаляло, броят на заплахите, които едновременно засягат компаниите – нараства.

В тази неблагоприятна бизнес среда Германия загуби позиции като благоприятно за развитие на бизнес място в сравнение с 2022 г., докато Съединените щати и Източна Европа придобиха популярност. Китай също стана малко по-привлекателен, но исторически погледнато позициите  му остават на все така ниско ниво. Това е и резултат от стратегиите за намаляване на риска, предприети от германските компании, които се опитват да намалят бизнес зависимостта си от отделни държави, доставчици или клиенти. Тази година цели 12% от участващите компании избират цялостна стратегия за намаляване на риска, като тези в сектор текстил и облекло са водещи.

През следващите три години 25% от всички германски компании, взели участие в проучването на Кофас, очакват да използват стратегия за намаляване на риска за своя бизнес.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"