fbpx

Притеснени, европейските компании се питат имат ли бъдеще в Китай

Европейските компании са „притеснени“ в Китай и се питат имат ли бъдеще в тази страна. Това е предупреждението, заявено в Пекин от европейския комисар по търговията Валдис Домбровскис, цитиран в репортаж на capital.fr*. По време на четиридневното си посещение по повод Икономическия и търговски диалог между Китай и Европейския съюз (ЕС), Домбровскис говори пред студенти от престижния университет Цинхуа в Пекин. „Европейските фирми са разтревожени от посоката, която поема Китай“, каза комисарят, и „много от тях поставят под въпрос мястото си в тази страна“ поради „една по-политизираната търговска среда“. И „това се проявява посредством по-малка прозрачност, неравен достъп до публичните пазари, дискриминация в изискванията в облстта на сигурността, както и изискванията по отношение на локализацията и трансфера на данни“.

Еврокомисарят цитира наскоро приетите в Китай закони за националната сигурност. „Новият закон за външните отношения и новата версия на закона за борба с шпионажа предизвикват в голяма степен загрижеността за нашата делова общност“, подчерта той, защото „тяхната двусмисленост оставя твърде голямо поле за интерпретация“. Неотдавнашният годишен доклад на Търговската камара на Европейския съюз също направи тревожни заключения: европейските компании в Китай се сблъскват с „все по-двусмислен“ делови климат и „неяснотата“ в законодателството ги излага на все „по-големи рискове“. Всичко това накара 11% от анкетираните европейски компании да преместят текущите си инвестиции извън Китай, според камарата.

През тези четири дни, признава комисарят от Латвия, всичките ми събеседници наблегнаха на въпроса за разследването, започнало срещу подкрепата, която китайската държава оказва на производителите на електрически автомобили, наводняващи вече европейския пазар: „През последните две години делът на китайските електроавтомобили на европейския пазар се е увеличил от по-малко от 1% на 8%. Ако този експоненциален растеж продължи, той може да нанесе сериозни щети на европейската индустрия“.

Това разследване предизвика гнева на китайските власти, като се има предвид, че основната цел на посещенето беше подготовката на срещата на върха Европейски съюз – Китай, планирана за края на 2023 г. Китайският вицепрезидент Хе Лифенг на срещата си с европейския комисар по търговията, отново посъветва Европейския съюз да бъде внимателен при използването на търговските оръжия. Тук обаче става дума за субсидиите за производството на автомобилите, а не за тези, които се предоставят на потребителите при закупуването им. В Европа тези субсидии се прилагат за всички производители, включително и за китайските, припомни Валдис Домбровскис.

Най-големият дефицит в историята на човечеството

Тук не става въпрос за промяна на тона, това са фактите, които показват, че условията коренно са се променили, обясни ръководителят на европейската търговия. Дамбровкис има предвид преди всичко търговския дефицит, който той определи като „най-големият в историята на човечеството“. „Очевидно е, че драматичното увеличение на търговския дефицит с Китай през последните години, който достигна 400 милиарда евро, ни принуди да погледнем по-отблизо какво стои зад неговото бързо нарастване. Второ притеснение: Европейската търговска камара в Китай наскоро публикува проучване, в което 2/3 от европейските компании казват, че бизнесът в Китай е станал по-труден“.

Той постави и отново въпроса за измененията на китайските закони за киберсигурност, контрашпионаж и трансферни данни и опасенията, които те предизвикват: „Това може да се превърне в системен проблем, което засяга всички компании действащи на международната сцена, не само европейските, но също и китайските“. И „това може да доведе до непредсказуеми последици“, каза още той.

„Всички са губещи“

Пътувайки до Пекин миналата седмица, отговарящият за цифровите технологии в Европейската комисия, еврокомисар Вера Йоурова, пледира за по-голяма „яснота“ на местните регламенти. Това засилване на контактите между Брюксел и Пекин идва в момент, когато Съюзът повишава тон по отношение на китайските търговски практики, заклеймявани като „нелоялни“ от председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен. В речта си в Страсбург на 13 септември, тя обяви започването на разследване срущу политиката на китайското правителство за предоставяне на субсидии за електрическите автомобили. Пекин осъди тази мярка като „протекционистка“, която ще има „негативно въздействие върху икономическите взаимоотношения“.

Комисарят Домбровскис увери, че Китай остава привлекателен за инвестициите на европейските компании. „Както ЕС, така и Китай извлякоха огромни ползи от отварянето им към света“, „ето защо ще продължа да защитавам отвореността като печеливша стратегия в дългосрочен план“. Но сега европейските компании „се питат дали това, което мнозина смятаха като отношения „всички са печеливши“ през последните десетилетия, няма бързо да се превърне във „всички са губещи“ през идните години“.

Украйна

Еврокомисарят също така предупреди Китай за още един проблем, накърняващ имиджа му: конфликтът в Украйна. Отказът на Пекин да осъди руската инвазия „вреди на образа“ на Китай, предупреди той. „Има (…) голяма опасност за репутацията на Китай“ и тази позиция „вреди на имиджа на страната не само пред европейските потребители, но и пред фирмите“. „Териториалната цялост винаги е била ключов принцип за Китай в международната дипломация, Китай винаги е защитавал тезата, че всяка страна е свободна сама да избира своя собствен път на развитие. Така че за нас е много трудно да разберем позицията на Китай спрямо войната на Русия срещу Украйна, защото тя нарушава фундаменталните принципи на Китай“, заявява Домбровскис.

Китай и Русия се смятат за стратегически съюзници, като двете страни често заявяват своето „безгранично“ партньорство и икономическо и военно сътрудничество. Те се сближиха още повече след началото на руската инвазия в Украйна през февруари 2022 г., която Китай отказва да осъди. Китайският президент Си Дзинпин посети Русия през март, а колегата му Владимир Путин се очаква да върне визитата в Китай през октомври.

*Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"