Европейската комисия съобщи, че официално е започнала антисубсидийно разследване на вноса на акумулаторни електрически превозни средства (BEV) от Китай. Припомняме, анонсът беше даден от председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен по време на речта й за състоянието на съюза пред Европарламента. Тогава тя сподели притеснението на европейския автомобилен бранш от политиката на китайската страна и заяви, че комисията подготвя разследване.
Разследването първо ще определи дали веригите за стойност на BEV в Китай се възползват от незаконно субсидиране и дали това субсидиране причинява или заплашва да причини икономическа вреда на производителите на BEV в ЕС. Ако и двете се окажат верни, разследването ще проучи вероятните последици и въздействието на мерките върху вносителите, потребителите и потребителите на акумулаторни електрически превозни средства в ЕС.
Въз основа на констатациите от разследването Комисията ще установи дали е в интерес на ЕС да коригира последиците от установените нелоялни търговски практики чрез налагането на антисубсидийни мита върху вноса на акумулаторни електрически превозни средства от Китай.
Разследването ще следва строги правни процедури в съответствие с правилата на ЕС и СТО, позволявайки на всички засегнати страни, вкл. китайското правителство и компании/износители, да представят своите коментари, доказателства и аргументи.
По думите на Урсула фон дер Лайен, „Секторът на електрическите превозни средства притежава огромен потенциал за бъдещата конкурентоспособност на Европа и лидерството в зелената промишленост. Производителите на автомобили в ЕС и свързаните с тях сектори вече инвестират и правят иновации, за да развият напълно този потенциал. Когато намерим доказателства, че техните усилия са възпрепятствани от изкривявания на пазара и нелоялна конкуренция, ние ще действаме решително. И ние ще направим това при пълно зачитане на нашите европейски и международни задължения – защото Европа играе по правилата, в рамките на своите граници и в световен мащаб. Това антисубсидийно разследване ще бъде задълбочено, справедливо и основано на факти.“
Комисията започна това разследване по своя собствена инициатива (служебно), след като събра достатъчно доказателства, че неотдавнашният скок на евтиния и субсидиран внос на електрически превозни средства от Китай в ЕС представлява икономическа заплаха за индустрията на електрически автомобили в ЕС.
Въпреки че не беше получена официална жалба от индустрията на ЕС за започване на процедура, антисубсидийните правила на ЕС предвиждат от индустрията на ЕС да бъде поискано да сътрудничи в разследването ex officio.
Очаква се разследването да приключи в рамките на максимум 13 месеца от започването му. Ако е правно обосновано, всякакви временни антисубсидийни мита могат да бъдат наложени до 9 месеца след започването, като всички окончателни мерки трябва да бъдат наложени до 4 месеца по-късно или в рамките на 13 месеца от започването на разследването.