fbpx

ЕС настоява за създаването на буфери от дизел и газьол

Представители на Европейския съюз са обсъдили диверсификацията на петролните запаси и създаването на буфер за дизелово гориво и газьол по време на спешна среща на петролната координационна група на блока, съобщава Ройтерс.

Срещата в петък е свикана от еврокомисаря по енергетиката Кадри Симсон, за да се оценят потенциалните рискове за доставките, в случай че конфликтът Израел-Хамас предизвика по-широк регионален такъв.

Петролът е важен. Недостатъчното дизелово гориво може да доведе до стачки. Не искаме камионите ни да се редят на опашка за дизел. Това момент от 1973 г. ли е или не?“, коментира участник в срещата, цитиран от Ройтерс.

Този месец конфликтът в Газа съживи спомените за петролния шок от 1973 г. по време на войната Йом Кипур, когато Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) наложи петролно ембарго на западните поддръжници на Израел, предизвиквайки недостиг на гориво.

Срещата на петролната координационна група на ЕС е заключила, че рисковете са много по-ниски, отколкото преди 50 години, тъй като Европа разчита на петрол само за около 30% от своя енергиен микс, въпреки че Саудитска Арабия е един от трите най-големи доставчици.

Близкоизточният маршрут все още е от голямо значение за Европа… 20 милиона барела на ден минават през Ормуз (важен пролив в Персийския залив). Това е истинска задушаваща зона“, коментира още събеседникът на Ройтерс.

Всеки ден около една пета от дневното световно търсене се превозва през Ормузкия пролив. Западните сили са притеснени от евентуална ескалация, която може да доведе до блокада или да увеличи опасностите от плаване през тесния морски проход, където Иран е атакувал и завладявал танкери в миналото.

Въпреки че петролните запаси в ЕС в момента отговарят на изискването за 90 дни, те са предимно в суровия петрол, докато уязвимостта на Европа е в дизела и газьола. Повече от 50% от превоза на стоки в блока разчита на камиони, използващи дизелово гориво.

Съгласно директива на ЕС, страните членки трябва да имат запаси от нефт за спешни случаи, еквивалентни на 90 дни нетен внос или 61 дни потребление.

Групата на ЕС се срещна последно през юни, но беше свикана днес, за да обсъди петролната сигурност преди зимата, като се има предвид, че 27-членният блок вече е загубил почти всичките си руски газови и петролни доставки.

Газьолът се използва за отопление, особено след загубата на повечето руски газ, докато търсенето на реактивно гориво продължава да расте. Посланието от участниците е да има по-диверсифициран състав на запасите и буфер за дизелово гориво и газьол.

Продължаващите съкращения на износа на суров петрол от ОПЕК и Русия, конфликтът в Азербайджан (свързан с Нагорни Карабах) и атаките на Хамас срещу Израел и потенциалното им разпространение в региона излагат на риск глобалните доставки на петрол“, изтъква еврокомисарян Симсън в коментари, видяни от Ройтерс. „Освен това все още има някои държави-членки, които внасят руски суров петрол по тръбопроводи и които могат да ги направят уязвими за по-нататъшна руска манипулация“, отбелязва Симсън.

Еврокомисарят повдига също въпроса за способността на Русия да заобиколи горната граница на цената на петрола от 60 долара за барел, наложена от Г-7, използвайки „сенчести флотилии“ от танкери.

Известно е, че Русия продава петрол главно на Индия и Китай, но вместо значителните отстъпки, наблюдавани до лятото, сега суровината се продава почти на паритет с петрола Брент, като в момента се търгува на близо 90 долара за барел.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"