fbpx

Жп браншът скандализиран от новите такси за достъп до инфраструктурата

Свидетели сме на пълната липса на адекватни действия в железопътния транспорт“. Това заявява Пенко Несторов, председател на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт по повод увеличените от НКЖИ такси за достъп до инфраструктурата. Според асоциацията това е направено драстично, необосновано, дискриминационно и абсолютно „на тъмно“.

По думите на Несторов от години алармират Министерството на транспорта, Изпълнителна агенция “Железопътна администрация“ и НКЖИ за това, че моделът за формиране на таксите не отговаря на задължителните изисквания, които са въведени в единното железопътно пространство в ЕС. Тези правила изискват таксите да се формират на база преки разходи на НКЖИ, т.е. тези които зависят от експлоатацията на релсовия път. Продължава порочната практика на НКЖИ да формира таксите си на база на постоянните си разходи, което изрично е забранено от законодателството“, обяснява Несторов. Според него се получават такси които имат многократно завишена стойност от действителните, които трябва да се плащат.

Дава се пример с влак, който е 1000 тона и за трасето от Драгоман до Капъкуле се заплащат такси в размер на 8 евро за километър. За сравнение в Германия за влак от 4 000 тона (четири пъти по-голям влак) се заплаща 3 евро на километър. „Ние плащаме 12 пъти повече от превозвачите в Германия. Но не наблюдаваме да се инвестира 12 пъти повече в железопътната инфраструктура“, отбелязва още Несторов, като изтъква, че този подход на определяне на таксите дискриминира българските превозвачи и ги прави неконкурентни на пазара.

Предупреждава се, че това ще доведе до фалит на железопътните превозвачи и касае цялостния модел на работа. Обръща се вмнимание и на факта, че въпреки, че Референтния документ за таксите се издава годишно, има години при които той се изменял 11 пъти през годината, като на практика това е почти всеки месец. Тези изменения се извършват без консултации със заинтересованите страни и без прозрачност.

Пазарът налага сключването на търговски договори за една или повече от една година, но с промяната на таксите в Референтния документ и жп превозвачите не могат да предвидят себестойността на собствената си услуга и нерядко се налага да возят на загуба.

Така е и сега при поредното увеличение в пъти на таксите, считано от 1 ноември, въпреки, че в ИА „ЖА“ са депозирани 9 жалби срещу това увеличение, които не са били разгледани.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"