През 2023 г. 56% от хората в ЕС на възраст от 16 до 74 години са имали поне основни общи цифрови умения*, според информация от данни за използването на ИКТ в домакинствата и от лица, публикувани от Евростат.
България (36%) и Румъния (28%) са на последно място по този показател, като най-висок дял на хора с основни общи цифрови умения се наблюдава в Холандия (83%), следвана от Финландия (82%) и Дания (70%).
Индикаторът за цифрови умения е един от ключовите показатели за ефективност в контекста на Цифровото десетилетие, което излага визията на ЕС за цифрова трансформация. Целта за 2030 г. е 80% от гражданите на ЕС на възраст 16-74 години да имат поне основни цифрови умения.
По други показатели, свързани с цифровата среда България също е на последните места сред страните от съюза.
През 2023 г. 54% от потребителите на интернет в ЕС са взаимодействали с публичните органи. Някои за получаване на информация, като например за пенсионни права, работно време на офиси, здравеопазване и т.н. Във Финландия и Дания делът на интернет потребителите, които са взаимодействали с публичните органи, е най-висок сред държавите-членки с 92%. В Холандия делът е 84%. Най-ниският процент на интернет потребители, които са взаимодействали с публичните власти, е в Румъния с 14%, следва България с малко над 20%.
Голям брой официални документи или сертификати могат да бъдат изтеглени онлайн от уебсайтовете на публичните органи. През 2023 г. 18% от интернет потребителите в ЕС са поискали официални документи или удостоверения от публичните органи. Люксембург е на водеща позиция сред държавите-членки с 51% от дела на интернет потребителите, изтегляли официални документи или сертификати през 2023 г. Следват Финландия и Малта, съответно 36% и 33%. В някои държави членки делът е под двуцифрен: последното място делят Румъния и България с по 4%, Полша (7%) и Германия и Словакия (и двете по 9%).
Изследването сочи още, че 70% от хората на възраст от 16 до 74 години в ЕС са поръчвали или купували стоки или услуги по интернет за лична употреба спрямо 56% през 2018 г. Холандия (92%), Дания и Швеция (и двете по 89%) представят най-висок дял потребители на интернет, закупили стоки или услуги онлайн. Над 3 от 4 интернет потребители също са купували или поръчвали стоки онлайн в следните държави: Ирландия, Люксембург, Финландия, Чехия, Германия, Франция и Словакия.
Отново последни са Румъния (50 %) и България (45 %), където се отчитат най-ниските проценти на потребители на интернет, закупили или поръчали стоки онлайн през 2023 г. Най-голямото увеличение на дела на лицата, поръчали или закупили стоки или услуги по интернет между 2018 г. и 2023 г., е се наблюдава в Румъния (с 30 процентни пункта), Унгария (с 29 процентни пункта) и в Ирландия (с 28 процентни пункта).
*Дигиталната грамотност включва пет области на цифрова компетентност и общо 21 цифрови компетентности. Областите на дигитална компетентност включват информация и грамотност за данни, комуникация и сътрудничество, създаване на цифрово съдържание, безопасност и решаване на проблеми. Към 2021 г. се измерват следните общи нива на умения: без умения, ограничени умения, тесни умения, ниски умения, основни умения и над основни умения. Данните за този показател идват от проучването на ЕС за използването на ИКТ в домакинствата и от лицата