fbpx

Пет причини, превръщащи Източна Европа в магнит за западните предприятия

Комбинацията от стабилен икономически растеж, добре обучена работна ръка, нарастващи потребителски пазари, разширяващи се търговски връзки и отдаденост към устойчиви бизнес практики превърна Източна Европа в магнит за западноевропейските предприятия и е напът да стане следващото чудесно място за инвестиции в момент, когато западноевропейските предприятия търсят нови места за скъсяване на веригите за доставки („ниършоринг“), офшоринг или достъп до нарастващи потребителски пазари.

Това е сред заключенията на проучване, проведено от световният доставчик на валутни услуги iBanFirst сред своите бизнес клиенти, въз основа на което определи 5 основателни причини бизнесите да разширяват своите дейности в региона.

1.Бърз икономически растеж: През последните години много страни от ЦИЕ изпревариха Западна Европа по икономически растеж. Прогнозата на МВФ за растежа на БВП на страните от ЦИЕ е той да нарасне два пъти по-бързо от средния за еврозоната в периода 2023-2026 г. Например България отбелязва един от най-високите темпове на икономически растеж сред държавите-членки на ЕС – над 650% през последните 20 години (2000-2022 г.). В региона на ЦИЕ е възможно да се изгради устойчиво печеливш бизнес от нулата за по-малко от 18 месеца, в зависимост от индустрията. Перспективите за икономиките на страните от ЦИЕ остават положителни, но войната в Украйна, нарастващата инфлация и евентуалното забавяне на световната икономика могат да представляват риск.

2. Квалифицирана и достъпна работна сила: Работната сила в ЦИЕ е млада, образована и висококвалифицирана. Този набор от таланти е на разположение на цена, която е с около 30% по-ниска в сравнение със Западна Европа (ЗЕ). България има един от най-високите дялове на млади хора (на възраст 15-29 години) в ЕС – 35,4%, значително по-висок от средния за ЕС (23,7 %) и сходен с този на Румъния (най-висок дял – 36,1%) и Унгария (34,9%). Това младо и динамично население е основен двигател на икономическия растеж.

3. Достъп до разширяващите се потребителски пазари: Общото население на региона на ЦИЕ от над 287 милиона души и приблизително 7 милиона МСП представлява значителен пазар с нарастваща покупателна способност. Средната класа в тези икономики се разраства, което създава търсене на стоки и услуги със западни марки.

4. Разширяване на търговските отношения със Западна Европа и стратегическо местоположение: Търговията между ЦИЕ и Западна Европа е интензивна. Тези разрастващи се икономически отношения и отворени пазари допринасят за привлекателността на региона като производствен и снабдителен център за западните предприятия. България, например, има най-висок дял на износа като процент от БВП в ЕС, като износът съставлява 70% от нейния БВП.

Също така, регионът се характеризира с високо ниво на дигитализация и използване на финтех услуги, тъй като предприятията работят с различни местни валути и се нуждаят от по-бърза и по-евтина валутна поддръжка при осъществяване на международен бизнес. Нарастването на предлагането на финтех услуги, особено в областта на международните плащания през последните 7 години, се изразява в значителни икономии за базираните в региона МСП, които надхвърлят 1 млрд. евро годишно.

5. Устойчиви бизнес практики (SBP): ЦИЕ постепенно прилага устойчиви бизнес практики, което съвпада с вниманието на западните корпорации към екологичната и социалната отговорност. Като пример: България, Румъния и Унгария са постигнали значителен напредък в използването на възобновяеми енергийни източници, според Доклада за пазара на възобновяема енергия за 2023 г. България се нарежда между Румъния (28%) и Унгария (21%) с 22% дял на енергията от възобновяеми източници. Непрекъснатите усилия на ЦИЕ за интеграция в ЕС и политическа стабилност създават благоприятна среда за дългосрочни инвестиции и икономически растеж.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"