fbpx

„Мade in Germany“ съблазнява все по-малко

Германският износ намаля през декември, стигайки най-ниското си ниво от март 2022 г. Спадът от 4,6% е значително по-голям от очакваното. Това отново се обяснява със слабото европейско търсене, което допълнително отежнява положението на Германия, чиято икономика е в криза от месеци, отбелязва latribune.fr.

Германия, водещата европейска икономическа сила, получи нов тежък удар: износът ѝ отново намаля през декември. Това е твърде разочароващо след известното увеличение през ноември, сложило край на четиримесечния последователен спад.

Експортът през декември възлиза на 125,3 милиарда евро в сезонно коригирани данни (CVS), което е намаление с 4,6% за месец, според данните на Федерална статистическа служба. То е по-голямо от прогнозите на анализаторите. Тези от Factset залагаха на  2,4%, докато група икономисти, анкетирани от агенция Ройтерс, прогнозираха спад от 2%.

В същото време вносът спадна с 6,7% за месеца. Това оказа въздействие върху търговския баланс, който се увличи до 22,2 милиарда евро за периода.

„Мade in Germany“ съблазнява все по-малко

Този месечен спад в сравнение с ноември може да се обясни най-вече с намалелия износ към страните от Европейския съюз – с 5,5% и с 6% за еврозоната (двадесетте страните, приели единната валута), след като беше отбелязал известен ръст през предходния месец. Но това в крайна сметка показва негативната тенденция от последните месеци, като спадът беше особено силен през октомври, и белег на общата слабост на икономиката на Стария континент на фона на все още високата инфлация.

От друга страна останалият свят е купувал повече продукти „Мade in Germany“ – +3,5%. И това въпреки спада от 5,5% към САЩ, най-големият клиент на Германия.

Най-впечатляващо е намаляването на износа към Китай (-7,9%), който страда от забавяне на икономическия си растеж, както се вижда от публикуването на поредица от полуофициални показатели през последните седмици. Страната обаче е най-големият търговски партньор на Германия. „Най-големият проблем за германската индустрия в момента е Китай“, обяснява Ян-Отмар Хесе, изследовател по икономическа история в университета в Байройт и добавя: „Бъдещето на германския модел на икономически растеж ще зависи от способността му да елиминира геополитическите рискове, като същевременно продължава да се възползва от международното разделение на труда.

Общо през цялата 2023 г. Германия е изнесла стоки на стойност 1 562,1 милиарда евро, което е спад от 1,4% спрямо 2022 г., по данни на Федералната статистическа служба. Срещу това са внесени стоки за 1 352,5 млрд. евро. Следователно търговският баланс е положителен с близо 210 милиарда евро, което не попречи на германския брутен вътрешен продукт (БВП) да се свие с 0,3% за една година.

Краят на 2023-началото на 2024: същата битка

Тези данни потвърждават лошия край на 2023 г. за германската икономика. Промишлеността, на която се падат около 20% от произведеното богатство, остава на червено. Причините за това са не една: високи цени на енергията и лихвени проценти, застой на вътрешното търсене, спад на икономическия ръст сред основните клиенти като Китай.

И началото на 2024 г. не започва по-добре, съдейки по предварителните данни от първата половина на януари, според мюнхенския институт IFO. Той дори предвижда спад на БВП от януари до март с 0,2%, което ще доведе Германия до техническа рецесия (две поредни тримесечия на спад на активността). Този песимизъм се споделя и от други експерти. „Повечето от сегашните пречки пред растежа ще бъдат налице, поне през първите месеци на 2024 г., и в някои случаи ще имат дори по-силно въздействие, отколкото през 2023 г.“, прогнозира Карстен Бжески, анализатор в ING. Правителството предвижда, че ръстът ще тръгне нагоре през 2024 г. и ще достигне 1,3%. Но годината е дълга.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"