Докато някои от свръхбогатите хора по света харчат от страст парите си за луксозни стоки като изискани вина, скъпи часовници или уникални произведения на изкуството, други ги смятат за инвестиции – и възвръщаемостта им често в крайна сметка се изплаща.
Използвайки Knight Frank Luxury Investment Index, изданието Visual Capitalist ранкира в 10-годишен период различни класове луксозни стоки през четвъртото тримесечие на 2023 г. Индексът е публикуван като част от доклада за богатството за 2024 г., като 10-годишната възвръщаемост на S&P 500 е включена за допълнителен контекст.
Индексът на Knight Frank използва среднопретеглената стойност на всеки отделен актив, като проследява продажбите на референтни марки и бройки за всеки актив.
През последните 10 години рядкото уиски (или уиски, в зависимост от това къде е произведено) е най-добре представящият се луксозен актив, поскъпвайки с 280% и дори надминавайки S&P 500.
На аукциони след COVID-19 са счупени многобройни рекорди за продажба, като колекционерите понякога дават милиони за една бутилка. През ноември 2023 г. например бутилка The Macallan Valerio Adami 60 Year Old (от която са произведени само 40 бутилки) е продадена за 2,7 милиона долара на търг на Sotheby’s. Преди да започне наддаването, Sotheby’s дава на бутилката висока оценка от 1,5 милиона долара.
Хубавото вино и луксозните часовници са следващите две най-добре представящи се луксозни стоки според 10-годишната възвръщаемост, съответно с +146% и +138%. На дъното са бижута (+37%), като пръстени и огърлици, и цветни диаманти (+8%), включително редки розови и сини диаманти.