fbpx

Европа планира строежа на 37 фабрики за EV батерии

В контекста на стремежа на Европа да привлече производители на батерии за електрически превозни средства (EV) за изграждане на фабрики в региона с цел намаляване зависимостта си от Азия и в рамките на надпреварата за зелени субсидии със Съединените щати, Ройтерс прави преглед на вече работещите и планираните за близките години производствени мощности.

17 страни от Европа (България не е сред тях) имат или дейдстващи вече заводи за батерии, или планирани такива в напреднала фаза. Действащите заводи са 10, а планираните 37.

Сред планираните изпъква Automotive Cells Company (ACC) – съвместно предприятие на Stellantis, Mercedes Benz и TotalEnergies – осигурило финансиране на стойност 4,4 милиарда евро през февруари за плановете си да похарчи над 7 милиарда евро за три гигафабрики в Европа с капацитет от 40 GWh всеки до 2030 г.

Stellantis пък има за цел да построи завод за производство на батерии с литиево-железен фосфат (LFP) в Европа като част от планирано съвместно предприятие с китайския гигант за батерии за електромобили CATL. Главният изпълнителен директор Карлос Таварес заявява през януари, че групата преговаря с испанското правителство за осигуряване на субсидии за изграждането на гигафабрика в страната.

С най-много действащи и планирани заводи са Франция, Германия и Великобритания:

ФРАНЦИЯ

Действащи: Заводът на ACC Douvrin тържествено открит на 30 май 2023 г., като операциите започват през втората половина на годината.
Фабриката на Blue Solutions в Ergue-Gaberic открита през 2013 г. Компанията посочва на уебсайта си, че нейните две фабрики във Франция и Канада имат общ капацитет от 1,5 GWh.

Планирани: Подкрепената от Stellantis Tiamat Energy планира да набере 150 милиона евро за изграждането на гигафабрика с мощност 5 GWh за натриево-йонни батерийни клетки до 2029 г.
Envision инвестира до 2 милиарда евро в гигафабрика на AESC в близост до центъра за електрически автомобили „Renault ElectriCity“. Централата ще има капацитет от 9 GWh през 2024 г. и цели 24 GWh до 2030 г.
Тайванската ProLogium работи за осигуряване на държавни субсидии за фабрика на стойност 5,2 милиарда евро. Производството е планирано да започне през 2026 г. с целеви капацитет от 48 GWh.
Френският стартъп Verkor изгражда фабрика в Дюнкерк с целеви капацитет от 12 GWh. Renault ще бъде най-големият му клиент.

ГЕРМАНИЯ

Дестващи: Tesla търси одобрение от германското правителство за удвояване на капацитета на своя завод за батерии на стойност 5 милиарда евро близо до Берлин от сегашните му 50 GWh.
Стартиран от Swiss Blackstone Resources в края на 2021 г., централата цели до 5 GWh капацитет до 2024 г.
Китайската CATL увеличава капацитета на своята централа от 8 GWh на 14 GWh.
Microvast  -централата има капацитет от 1,5 GWh и цели до 6 GWh.

Планирани: Northvolt на 25 март започна изграждането на своя завод, след като 902 милиона евро субсидии от германското правителство бяха одобрени от Европейската комисия през януари. Планира да инвестира 3-5 милиарда евро в завода.
Една от трите гигафабрики на ACC се очаква да започне работа през 2025 г. в Кайзерслаутерн
Svolt ще инвестира до 2 милиарда евро в два завода. Първият в Уберхерн започва производство в края на 2023 г. с целеви капацитет от 24 GWh. Вторият в Лауххамер ще заработи през 2025 г. с целеви капацитет от 16 GWh.
Volkswagen има планове за изграждане на шест централи в Европа с обща мощност 240 GWh до 2030 г. Производството в първата централа ще започне през 2025 г. с целеви капацитет от 40 GWh.
Cellforce планира да пусне 100 MWh инсталация през 2024 г. в Тюбинген

ВЕЛИКОБРИТАНИЯ

Планирани: В Ковънтри – West Midlands Gigafactory JV през октомври бе в напреднали преговори с няколко азиатски производители на батерии за инвестиции в обекта, след одобрението на града за потенциален завод. Парцелът включва 60 GWh мощност с начало на производството през 2025 г.
В Съмърсет – Индийската Tata Group строи гигафабрика на стойност 4 милиарда паунда, за да снабдява своите фабрики Jaguar Land Rover. Централата ще има първоначална мощност от 40 GWh, като производството ще започне през 2026 г.
В Съндърланд – Китайската Envision строи фабрика близо до завода на Nissan, с производство, което трябва да започне през 2025 г. и капацитет от 12 GWh.

От региона на Централна и Източна Европа Чехия, Полша, Словакия, Сърбия са страните, които планират сезиорни инвестиции в заводи за батерии. А в западната ни съседка в град Суботица ElevenES отвори врати на своето съоръжение с цел производство от 48 GWh до 2027 г.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"