През 2023 г. годишният общ доход средно на лице от домакинство е 10 846 лв. и нараства с 20.4% спрямо 2022 година. За последните десет години (2014 – 2023 г.) общият доход средно на лице от домакинство се увеличава 2.3 пъти, сочат обобщените данни на НСИ. В същото време разходите през 2023 г. на българските домакинства са 10 044 лв. средно на лице, което е с 19.7% повече в сравнение с 2022 година. За периода 2014 – 2023 г. разходите на домакинствата се увеличават 2.2 пъти.
Реалните доходи на домакинствата нарастват с 10.0% през 2023 г. в сравнение с 2022 г., а индексът на реалните доходи през 2023 г. спрямо 2014 г. е 158.5%.
Доходът от работна заплата през 2023 г. е 5 941 лв. и се увеличава с 22.5% спрямо 2022 г., а нарастването му в сравнение с 2014 г. е 2.3 пъти; Доходите от пенсии за последната година са 3 451 лева. Те нарастват с 13.6% спрямо 2022 г. и 2.8 пъти в сравнение с 2014 година;
През периода 2014 – 2023 г. се наблюдават следните промени по отношение на някои видове разходи средно на лице от домакинство:
- Изразходваните средства за храна и безалкохолни напитки през 2023 г. са 2 987 лв., или с 18.1% повече спрямо 2022 г. и 2 пъти повече в сравнение с 2014 година;
- Разходите за облекло и обувки през 2023 г. са 348 лева. В сравнение с предходната година те нарастват с 23.8%, а спрямо 2014 г. – 2 пъти;
- Разходите, свързани с жилището (вода, електроенергия, горива, жилищно обзавеждане и поддържане на дома), за последната година са 1 685 лева. В сравнение с 2022 г. нарастват със 7.6%, а спрямо 2014 г. се увеличават 2.2 пъти;
- За здравеопазване през 2023 г. cа изразходвани 610 лв. – с 11.7% повече от 2022 г. и 2.6 пъти повече спрямо 2014 година;
- За транспорт и съобщения през 2023 г. са похарчени 1 159 лв., което е с 19.0% повече от 2022 г. и 2.2 пъти повече спрямо 2014 година;
- Разходите за свободно време, културен отдих и образование през 2023 г. са 558 лева. В сравнение с 2022 г. те се увеличават с 46.8%, а спрямо 2014 г. – 2.6 пъти;
- През последната година разходите за данъци и социални осигуровки са в размер на 1 355 лв. и се увеличават с 32.8% в сравнение с 2022 г., а спрямо 2014 г. нарастват 2.7 пъти.
- Относителният дял на разходите, свързани с жилището, през 2023 г. е 16.8% от общия разход и намалява спрямо 2022 г. с 1.8 процентни пункта, а спрямо 2014 г. намалява с 0.3 процентни пункта.
- Делът на разходите за данъци и социални осигуровки е 13.5% от общия разход през 2023 г., което е с 1.4 процентни пункта повече в сравнение с 2022 г. и с 2.3 процентни пункта повече спрямо 2014 година.
- Относителният дял на разходите за здравеопазване е 6.1%, с 0.4 процентни пункта по-малко в сравнение с 2022 г. и с 0.9 процентни пункта повече в сравнение с 2014 година.
- През периода 2014 – 2023 г. делът на разходите за транспорт и съобщения в общия разход е в рамките на 11 – 12%.
НСИ отчита и настъпили през 2023 г. промени при потреблението на основни хранителни продукти средно на лице от домакинство в сравнение с 2022 година. Най-голямо намаление има в потреблението на хляб и тестени изделия – с 3.1 кг, и на кисело мляко – с 1.2 килограма. Увеличава се консумацията на месни произведения – с 0.8 кг, на плодове – с 0.6 кг, на безалкохолни напитки – с 5.9 литра, на алкохолни напитки – с 2.9 литра.
Покупателната способност на домакинствата нараства през 2023 г. спрямо 2022 г. при повечето от основните хранителни продукти. Най-голямо е увеличението на покупателната способност при млечните масла (16.9%), зрелия фасул (16.5%) и хляба (15.0%).
Става ясно още, че автомобили имат 57.7% от наблюдаваните домакинства, като 7.3% притежават два и повече автомобила. Не могат да си позволят да закупят и поддържат автомобил по финансови причини 7.3% от домакинствата, а 34.9% са заявили, че нямат необходимост от лека кола.
От предметите за дълготрайна употреба най-разпространен е телевизорът – притежават го 99.3% от домакинствата, а 37.9% имат по два и повече телевизора.
С компютри разполагат 54.8% от домакинствата (62.3% в градовете и 32.3% в селата), а 41.3% преценяват, че нямат необходимост от компютър в дома. Наличие на интернет връзка в жилището имат 75.3% от домакинствата в страната. В градовете домашен интернет има в 82.0% от жилищата, а в селата – в 54.9%. Посочили, че нямат необходимост от интернет връзка в дома си, са 22.9% от домакинствата.
В същото време обаче става ясно, че 98% от домакинствата имат мобилен, като преобладават тези с два и повече мобилни телефона. Двата вида телефони (стационарен и мобилен) притежават 7.4% от наблюдаваните домакинства.