Спад в цената на въглерода в Европейския съюз тази година може да означава, че фонд, предназначен да бъде сред най-големите схеми в света за нови зелени технологии, ще бъде по-малък от предвидения в бюджета и потенциално ще застраши някои нисковъглеродни проекти в ЕС, коментира Ройтерс. След скока над 100 евро за тон CO2 миналата година, цената на въглеродните разрешителни в ЕС намаля почти наполовина до февруари, тъй като емисиите, обхванати от пазара, се сринаха в резултат на по-ниското търсене на електроенергия и по-високото производство на енергия от възобновяеми източници. Този спад унищожи 4,1 милиарда евро потенциални приходи за европейския бюджет за инвестиции с ниски въглеродни емисии досега тази година, показва анализ на пазарни данни на консултантската компания Veyt, цитирани от Ройтерс.
Въпреки че спадът в емисиите показва, че пазарът на въглеродни емисии помага на блока да постигне целите си в областта на климата, това също означава, че схемата набира по-малко от очакваното за фондовете на ЕС за зелен преход и за плащане на усилията на държавите-членки относно климата.
Фондът за иновации на ЕС е основният фонд на блока за зараждащи се технологии като водород и улавяне на въглероден диоксид, на който 27-членният блок разчита за постигане на целите за изменение на климата. Според собствените оценки на ЕС фондът трябва да събере 40 милиарда евро през това десетилетие, ако цените на CO2 са средно 75 евро/т през този период. Референтната цена на въглеродните емисии в ЕС остава под това ниво повече от три месеца. В сряда се търгуваше на около 70 евро/т., отбелязва Ройтерс.
В резултат на това приходите от въглеродни емисии в ЕС досега през 2024 г. са с 30% по-малко, отколкото ако въглеродните търгове бяха постигнали средната цена от 2023 г., която беше 83,6 eur/t, показват данните от Veyt.
Пазарът на въглеродни емисии захранва и фонд за модернизация, за да помогне на най-бедните страни от ЕС да се откажат от изкопаемите горива. По-малкото пари за енергийния преход е удар за европейските индустрии, които се борят да станат екологични, като същевременно останат конкурентоспособни в международен план. Някои вече пренасочват инвестиции към САЩ, за да се възползват от субсидии за чисти технологии.
От Holcim коментират, че Фондът за иновации е бил стимул за нисковъглеродни инвестиции в Европа. Най-големият производител на цимент в света вече е спечелил финансова подкрепа за проекти за улавяне на въглерод в Белгия, Хърватия, Франция, Германия и Полша. „Никога не сме инвестирали толкова много в Европа от десетилетия и това е отчасти благодарение на Фонда за иновации“, казва вицепрезидентът на Holcim по връзките с обществеността Седрик де Меус, цитиран от агенцията.
Според анализаторите спадът на цените на въглеродните емисии в ЕС вероятно е временен и цените се очаква да се повишат през това десетилетие, тъй като пазарът е предназначен да намалява постепенно предлагането на разрешителни всяка година, докато специален „резерв“ също ще поеме част от излишното предлагане.
Все пак някои понижиха прогнозите си. Проучване на Ройтерс от 2022 г. дава прогноза за средна цена за референтния договор от 94 eur/t през 2024 г. Това спада до 74 eur/t в проучване през януари.
Въглеродният анализатор на Veyt Ingvild Sorhus отбелязва, че цените се забавят и от краткосрочни фактори, включително неотдавнашната стъпка на ЕС да продаде милиони допълнителни въглеродни разрешителни, за да събере пари в помощ на страните да се откажат от руския газ.
Несигурност
Фондът за иновации подкрепя нисковъглеродни технологии, за които разработчиците казаха, че нямат финансиране, тъй като се смятат за твърде рискови за инвеститорите, а националните правителствени бюджети са разтегнати. „Без това (фонда на ЕС) проектите не са наистина годни за банкиране“, казва Дейвид Стритматер, главен изпълнителен директор на немската стартираща компания ICODOS, която миналата година стартира пилотна инсталация за гориво с ниско съдържание на въглерод метанол. „Това наистина е един от малкото инструменти, които могат да ни помогнат да достигнем този мащаб“, казва той, добавяйки, че свиването на националния бюджет на Германия е накарало други местни климатични проекти да се насочат към фонда на ЕС вместо това.
Инвеститори коментират, че спадът в цените на въглеродните емисии не трябва да кара компаниите да се откажат от плановете за декарбонизация, но може да забави инвестициите в проекти за спестяване на емисии, които по-високата цена на въглеродните емисии в ЕС би помогнала да станат икономични.