Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) публикува нов доклад, който разкрива тревожна разлика между текущата наличност на обществени станции за зареждане на електрически автомобили в ЕС и това, което ще е необходимо в действителност, за да се постигнат целите за намаляване на CO2.
Продажбите на електрически автомобили в ЕС са нараснали три пъти по-бързо от инсталирането на точки за зареждане между 2017 г. и 2023 г., показва анализът на ACEA. Гледайки напред, ЕС се нуждае от осем пъти повече станции за зареждане годишно до 2030 г., сочат оценки на индустрията.
Малко над 150 000 обществени точки за зареждане са инсталирани миналата година в целия ЕС (по-малко от 3000 на седмица), достигайки общо над 630 000.
Според Европейската комисия до 2023 година трябва да бъдат инсталирани 3,5 милиона точки за зареждане. Постигането на тази цел означава инсталиране на около 410 000 обществени точки за зареждане годишно (или близо 8 000 на седмица) – почти три пъти повече от създадените през последната година.
ACEA обаче изчислява, че до 2030 г. ще са необходими 8,8 милиона точки за зареждане. Постигането на това ще изисква инсталиране на 1,2 милиона зарядни устройства на година (или над 22 000 на седмица) – осем пъти повече от последната годишна инсталация.
Генералният директор на ACEA, Сигрид де Врийс, изразява загриженост, че разгръщането на инфраструктурата не е в крак с продажбите на електрически автомобили през последните години. „Нещо повече, този „инфраструктурен пропуск“ рискува да се разшири в бъдеще – в много по-голяма степен, отколкото прогнозира Европейската комисия“, изтъква тя.
От асоциацията обръщат внимание на това, че Европеийската комисия подценява броя на превозните средства по пътищата на ЕС, които ще се нуждаят от зарядно устройство до 2030 г.: тяхната оценка е 30 милиона, срещу 65 милиона, както е изчислено от Strategy& и Fraunhofer ISI и използвано в анализите на ACEA. Цифрите на ACEA включват електрически микробуси с батерии, които основно се зареждат чрез същата инфраструктура като автомобилите, както и хибридни електрически превозни средства, докато Комисията брои само електрически автомобили с батерии; Комисията приема значително по-ниско потребление на енергия от превозните средства в сравнение с последните реални данни за мониторинг (14,8 kWh/100 км за електрически превозни средства с батерии (BEV) и 19,2 kWh/100 км за хибридни електрически превозни средства (PHEV), срещу 20 kWh/100 км за BEV и PHEV от ACEA).