Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА) изследва връзката между пазарните дялове на продадените нови електрически автомобили с батерии и наличието на инфраструктура за зареждане за всяка от 27-те държави-членки на Европейския съюз. Страните са класирани и по брой изградени зарядни станции.
Припомняме, преди дни АСЕА разпространи анализ, който посочва, че ЕС драматично изостава в инсталирането на зарядни станции за електроавтомобили.
Новите данни на асоциацията показват, че само три държави от ЕС, които по площ покриват над 20% от площта на ЕС – Нидерландия, Франция и Германия – са изградили почти две трети (61%) от всички точки за зареждане в ЕС.
Другата една трета (39%) от всички зарядни устройства се разпространяват в 24 държави-членки, покриващи почти 80% от площта на региона.
Обаче като дял зарядни точки спрямо броя продадени коли, Франция (16,8%) и Германия (18,4%) изостават значително от Швеция с близо 39%, Финландия с 34%, а Нидерландия – 30%.
Страната на лалетата е и с най-висок дял на инфраструктура – има над 52 пъти повече точки за зареждане от Румъния (2754), която е приблизително седем пъти по-голяма по площ.
Изтъква се, че съществува значителна връзка между наличието на обществени точки за зареждане и продажбите на електрически превозни средства с батерии (BEV). Държави като Германия, Холандия, Франция и Белгия, които се нареждат сред първите пет по отношение на най-голям брой зарядни устройства, също показват някои от най-големите пазарни дялове за BEV.
Данните за България сочат, че у нас има изградени 1624 точки за зареждане, но страната ни е сред трите държави от ЕС с най-нисък дял зарядни спрямо продадените автомобили – Италия (4,2%), Гърция (4,7%) и България (4,8%).
Държавите с най-много обществени зарядни точки в ЕС са:
- Нидерландия (144,453)
- Германия (120,625)
- Франция (119,255)
- Белгия (44,363)
- Италия (41,114)
Петте страни с най-малко изградени зарядни станции:
- Хърватия (1,074)
- Естония (683)
- Латвия (535)
- Кипър (329)
- Малта (101)