Акциите на Volkswagen паднаха с повече от 2% рано днес, след като компанията понижи прогнозата си за оперативна възвръщаемост на продажбите за 2024 г. до 6,5-7% от 7-7,5%, съобщава Ройтерс.
Отчасти това се дължи на информацията, че марката Audi обмисля затварянето на своя обект в Брюксел, който дава работа на около 3000 души, поради ниското търсене на своите електрически автомобили от по-висок клас. Намирането на алтернативно използване на завода или затварянето му, както и други разходи, ще струват до 2,6 милиарда евро през тази финансова година, обяви Volkswagen.
В момента тече процес на консултации за намиране на алтернативни решения за завода, се посочва в съобщението, цитирано от Ройтерс.
Бъдещето на завода на Audi в Брюксел беше поставено под въпрос по-рано тази година, след като автомобилният производител каза, че последващият модел на Q8 e-tron ще бъде произвеждан в Мексико. Нарастващите поръчки за по-нови модели като Q6 e-tron, излизащ на пазара тази година, доведоха до рязък спад в интереса към по-стария Q8 e-tron, произвеждан в Брюксел, обясняват от Audi.
Марката се бори да настигне конкурентите на производителите на премиум автомобили BMW и Mercedes в прехода към електрически превозни средства.
„Продукти като първото поколение Q8 e-tron бяха половинчати решения – не напълно чисто, както направи Audi с новата си премиум електрическа платформа“, смята Стивън Райтман от Bernstein Research. По думите му потенциалът на Q6 е по-висок.
Audi обеща обновяване през 2024 г. и 2025 г. с над 20 нови модела EV и двигатели с вътрешно горене, последвани от модели само за EV от 2026 г.
Volkswagen, който има силно профсъюзно представителство, не е затварял завод от четири десетилетия, но анализатори казват, че автомобилният производител е бил под натиск да намали значителни количества излишен производствен капацитет.
„Предвид ниския марж на резултатите от първото тримесечие, сега е моментът да преговаряме със синдикатите“, сочи Даниел Шварц от Stifel Research.
Някои анализатори приветстват новината за възможното затваряне на завода като знак, че производителят на автомобили се справя със своите разходи и излишния капацитет.
„Хората се тревожат, защото цифрите имат роля за безпокойството, че VW е в беда, но това е бизнес с твърде много разходи и те са се заели с това“, смята Филип Хучоа от Jefferies.
Според Стивън Райтман от Bernstein Research всеки ход на VW за намаляване на базата на разходите ще бъде приветстван от пазара.