Решението на Европейската комисия да продължи с митата върху произведените в Китай електрически превозни средства заплашва да подкопае десетилетия сътрудничество между Китай и ЕС и застрашава целите, свързани с изменението на климата, заявява китайската държавна агенция Синхуа, цитирана от Ройтерс.
Припомняме, вчера страните от ЕС взеха решение, което дава възможност на Еврокомисията да налага мита върху произведените в Китай електромобили. Ситуацията е напът да се превърне най-големият търговски спор с Пекин от десетилетие.
Според Синхуа този ход разкрива „дълбоко вкоренен протекционистки импулс„.
„Вместо да насърчават сътрудничеството, тези мита рискуват да предизвикат търговски конфликт, който може да навреди не само на отношенията между Китай и ЕС, но и на собствената амбиция на Европа за зелен преход“, се посочва в публикацията, която изтъква още, че „пътят напред е ясен: протекционистките мита трябва да бъдат изоставени в полза на продължаване на преговорите“.
Европейският внос на произведени в Китай електромобили скочи през последните години, което поражда опасения сред някои местни производители на електромобили, че могат да понесат значителни загуби от вълна от евтини китайски електрически превозни средства.
Предложените мита върху електромобилите, произведени в Китай, до 45% ще струват на производителите на автомобили милиарди допълнителни долари, за да внесат автомобили в блока, и се предвижда да бъдат наложени от следващия месец за пет години.
Комисията, която наблюдава търговската политика на блока, заявява, че митата ще противодействат на това, което тя вижда като несправедливи китайски субсидии след едногодишно антисубсидийно разследване. В петък обаче беше казано, че ще продължи преговорите с Пекин. Възможен компромис може да бъде определянето на минимални продажни цени.
Министерството на търговията на Китай изрази остра съпротива срещу планираните тарифи, наричайки ги „несправедливи, несъответстващи и неразумни“.Ройтерс припомня за ответните ходове на Пекин тази година, сред които разследвания на вноса на бренди, млечни и свински продукти от ЕС.
В същото време САЩ налагат 100% мито върху вноса на китайски електромобили.