Подобно на други производители на автомобили, американският автомобилен производител Ford обяви, че ще съкрати 4000 нови работни места в Европа до края на 2027 г., главно в Германия и Великобритания. Това представлява 14% от общия брой на работниците на Стария континент, които в момента наброяват 32 000, при 174 000 в света и илюстрира трудностите на автомобилния сектор на Стария континент, отбелязва latribune.fr.
Сред тези съкращения, 2900 трябва да засегнат Германия, 800 Великобритания и 300 останалата част от Европа, заявява говорител на Ford пред AFP, цитирана от изданието. Те трябва да се прибавят към предишните съкращения, обявени в началото на 2023 г. и които закриват 3800 позиции до 2025 г., най-вече в екипите занимаващи се с изследователската и развойна дейност. Отново най-силно засегнати са Германия и Великобритания.
„Компанията претърпя значителни загуби през последните години и преминаването на индустрията към електрически автомобили и новата конкуренция се отразиха много тежко“, посочват от Ford.
Пазарният дял на компанията, един от стълбовете на европейската автомобилна индустрия, се срина през последните 20 години. Той е само 4,4% от световните продажби на нови автомобили през 2023 г., което я поставя далеч зад Volkswagen (6%) и Toyota (10,7%).
Сянката на един „исторически“ за Volkswagen социален конфликт
Изявлението от страна на Ford е нова илюстрация за трудностите, през които преминава автомобилният сектор в Европа. Социалните проблеми се се увеличават сред производителите на автомобили и автомобилно оборудване. Пример за това е и Volkswagen, който обяви през септември, че подготвя безпрецедентен план за икономии, припомня latribune.fr.
Той ще включва затварянето на три завода в Германия, което ще е първото в историята на фирмата. От създаването ѝ през 1937 г. такова нещо никога не се е слчвало на територията на страната. А последният закрит в Съединените щати завод датира от 1988 г. В същото време се планира съкращаването на десетки хиляди работни места.
Представителите на работниците се противопоставят твърдо. Те предупредиха, че ако не се откаже от своите „крайни позиции“, компанията ще поеме „отговорността да ни въвлече в социален конфликт, какъвто тази република не е познавала от десетилетия“, заплаши Торстен Грьогер, представител на могъщия германски синдикат на металурзите IG Metall, по време на пресконференция.
Преговорите между двете страни по повод този драстичет план за икономии продължават. IG Metall казва, че е готов да преговаря, ако Volkswagen се откаже от съкращаването на работници и затварянето на заводи. Напрегнатите преговори продължават вече няколко седмици. Този задължителен период на социален диалог ще приключи през декември. Тогава са възможни стачки и профсъюзът вече размахва тази заплаха.
Автомобилопроизводството буксува в Европа
Кризата във Volkswagen е емблематична за трудностите пред германската автомобилна индустрия. Неговите колеги и конкуренти Mercedes-Benz и BMW също се сблъскват със спад на продажбите на своя ключов пазар, Китай. От една страна това се дължи на намаляването на търсенето поради икономическите затруднения на водещата азиатска икономика, а от друга – на засилващата се конкуренция на местните производители на електрически автомобили.
Тази криза тежи върху целия германски индустриален сектор, който вкарва най-голямата икономика в Европа в рецесия през 2024 г. Основните икономически институти на страната прогнозират спад от 0,1% в нейния брутен вътрешен продукт (БВП). Така това ще бъде втората поредна година, в която Германия преживява рецесия.
Най-общо казано, в Европа целият автомобилен сектор е засегнат. Дори компанията с най-големи печалби Stelantis, под шапката на коята са Peugeot, Fiat, Chrysler, преминава през сложен период. Проблемите не са на китайския пазар, а на пазара в Северна Америка, където обичайно реализира добри приходи. Дилърите се мъчат да продават твърде скъпите ѝ коли, така че компанията увеличава промоциите си през последните месеци, ограничавайки по този начин печалбите си.
Европейските производители също се сблъскват с общи проблеми. Европейският автомобилен пазар остава с ниски обеми на продажби след пандемията Covid-19. Към това се добавят високи цени на дистибуторите и нестабилната като цяло икономика, което не стимулира хората да сменят колите. Черешката на тортата е слабостта на пазара на изцяло електрическите автомобили. „Европейският автомобилен пазар е в застой и няма да се възстанови в обозримо бъдеще“, заявяват от мениджмънта на Volkswagen.
Тази много мрачна картина поражда опасения от нова криза в автомобилната индустрия на Стария континент и застрашава бъдещето на около 2,4 милиона работници в сектора в Европа.