fbpx

Европа увеличава покупките на „изпран“ от Индия руски петрол

Западните енергийни санкции срещу Русия се провалят. Въпреки че руският износ на изкопаеми горива за Запада е намалял, явните вратички в режима на санкции продължават да съществуват. Пропуските в петролната забрана умишлено са оставени отворени, тъй като страните от Г-7 се бореха с преувеличения страх от скок на цените на енергията. Индия се възползва успешно от тези пропуски, за да стане най-големият купувач на руски суров петрол по море. Вносът на руски петрол от Индия се е увеличил с 13% на годишна база в стойност през първите осем месеца на 2024 г., възлизайки на общо 27 милиарда евро.

Това са сред основните изводи в доклада „Навигация в санкциите“ на Центъра за изследване на демокрацията, който подчертава, че „изпраният“ руски петрол се връща обратно в Европа от Индия.

През същия период – осемте месеца на 2024 година – 41,1 милиона тона (72%) от вноса на руски суров петрол в Индия е пристигнал чрез „сенчести“ танкери със съмнителна или неадекватна застраховка. Индия измества Саудитска Арабия като най-голям доставчик на гориво в Европа. През 2024 г. ЕС е внесъл 13% от своето морско дизелово и реактивно гориво от Индия. Вносът на петролни продукти в ЕС от трите основни индийски рафинерии, работещи с руски суров петрол, се е увеличил с 58% през първите три тримесечия на 2024 г. в сравнение със същия период на миналата година, разширявайки вратичката в рафинирането на ЕС.

Анализът разкрива, че за да се намалят приходите на Кремъл от петрол и газ, трябва да има трансатлантически тласък за по-строго прилагане на петролната забрана на Г-7 и постепенно премахване на руските изкопаеми горива от западните пазари. ЕС трябва да забрани вноса на петролни продукти от рафинерии в трети страни като Индия, Турция и ОАЕ, които максимизират покупките на руски суров петрол, за да продадат излишъка от петролни продукти обратно в ЕС. ЕС трябва незабавно да забрани финансови и търговски транзакции с рафинерии, собственост на санкционирани от Русия компании, като рафинерията във Вадинар, под контрола на Роснефт.

Основни изводи

  • Машината за пари за Русия: Индия е най-големият купувач на руски суров петрол по море. Вносът на руски петрол от Индия се е увеличил с 13% на годишна база в стойност през първите осем месеца на 2024 г., възлизайки на общо 27 милиарда евро.
  • Доходоносен бизнес…за Русия: Индия продължава да купува руски петрол, въпреки че отстъпката в цената падна тази година. Голямата зависимост на Русия от „сенчести“ танкери намали разходите за превоз, както и им позволи да продават петрола над тавана. Тази повишена цена на руския петрол удари маржовете на индийските рафинерии. Печалбата на индийските рафинерии е спаднала с 19% на годишна база през първата половина на 2024 г. до 16,2 USD за барел.
  • Сенчеста търговия: През първите осем месеца на 2024 г. 41,1 милиона тона (72%) от вноса на руски суров петрол в Индия е пристигнал чрез „сенчести“ танкери със съмнителна или неадекватна застраховка.
  • Кой каза, че санкциите са проблем: Един от най-големите индийски купувачи на руски петрол е рафинерията Vadinar, собственост на компанията Nayara Energy, чийто мажоритарен акционер е санкционираната от САЩ и ЕС руска петролна компания Роснефт. Над 70% от суровината за рафинерията идва от Русия. Рафинерията изпрати повече от 200 000 тона петролни продукти обратно в Европа, поне половината от които бяха произведени от преработка на руски суров петрол.
  • Кремълски pits top: Индия измести Саудитска Арабия като най-големият доставчик на гориво в Европа. През 2024 г. ЕС е внесъл 13% от своето морско дизелово и реактивно гориво от Индия. Вносът на петролни продукти в ЕС от трите основни индийски рафинерии, работещи с руски суров петрол, се е увеличил с 58% през първите три тримесечия на 2024 г. в сравнение със средния обем на износа преди руското нахлуване в Украйна, разширявайки вратичката в рафинирането на ЕС.

Варианти за действие

Спадът в продажбите на руски суров петрол за Индия ще изиграе ключова роля в намаляването на приходите на Кремъл от петрол и газ. Мащабното пренасочване на доставките на руски суров петрол към Индия помогна на Русия да стабилизира износа на петрол и да гарантира, че големи количества рафинирани петролни продукти продължават да текат към страните от G7+. За да се демотивира Индия да поддържа тази силна петролна връзка с Русия, има редица вътрешни и международни мерки, които могат да бъдат приложени, включително:

Засилване на прилагането на петролната забрана на G7: Ако следващата американска администрация иска да постигне „мир чрез сила“, трябва да има трансатлантически тласък за затягане на прилагането на петролната забрана на G7 и постепенно премахване на руските изкопаеми горива от западните пазари.

Диверсификация на доставките на суров петрол: Индия трябва да задължи основните си рафинерии да намалят зависимостта си от доставките на руски суров петрол. Спадът в отстъпката за продажбите на руски петрол за Индия подкопава предишната пазарна логика, че Индия печели от максимизирането на покупките на руски суров петрол. Прекомерната зависимост от руския петрол също допринася за повишените рискове за сигурността на доставките, тъй като всеки потенциален шок за доставките на руски петрол поради санкции или други логистични причини може да остави на индийските рафинерии малко алтернативи.

Засилване на контрола върху застраховането и безопасността на танкерите: Индия трябва да забрани вноса на руски петрол, транспортиран със санкционирани танкери. Индийските рафинерии се изложиха на риск да бъдат подложени на вторични санкции поради взаимодействие със санкциониран субект/кораб. Индия трябва да настоява, че руските танкери за суров петрол трябва да показват достатъчна P&I застраховка и съответствие с политиката за ограничение на цената на петрола. Това не само ще осигури адекватно застрахователно покритие в случай на потенциален нефтен разлив, но ще намали цената на вноса в полза на крайните потребители на петрол в Индия.

Премахване на всички вратички в петролните санкции на ЕС: ЕС трябва да забрани вноса на петролни продукти от рафинерии в трети страни като Индия, Турция и ОАЕ, които максимизират покупките на руски суров петрол, за да продадат излишъка от петролни продукти обратно на ЕС. ЕС трябва незабавно да забрани финансови и търговски транзакции с рафинерии, които са собственост на санкционирани от Русия компании като рафинерията във Вадинар.

Санкциониране на корабите в сянка, транспортиращи руски петрол: ЕС трябва последователно да обозначава всички танкери, транспортиращи руски петрол, които нямат достъп до западно базирано застрахователно покритие, и трябва да увеличи натиска върху базираните в ЕС спедитори постепенно да премахнат обслужването на руски морски кораб сурови пратки.

Прозрачност на собствеността и маркировката на танкерите: Индийските рафинерии вносители и пристанищните власти трябва да получават подробна информация за отделните собственици на танкери. Пристанищата трябва да забранят влизането на санкционирани кораби, които са били с променен флаг, техните кораби също трябва да бъдат забранени от индийските пристанищни власти.

Включване разходите за навло и застраховка в горната граница на цената на петрола от 60 USD: Страните от Г-7 трябва да преразгледат методологията за определяне на горната граница на цената на петрола, така че да включва също разходи за навло и застраховка. Това може да намали приходите от износ на Русия с до 20%, както и ще позволи по-добро спазване/прилагане. Намаляването на тавана на цената до 30 долара би намалило приходите на Русия от петрол с 25%, ограничавайки средствата за нейната война в Украйна, като същевременно дава стимул на Русия да продължи да произвежда.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"