fbpx

Опровергаваме Северна Македония за Коридор 8

В пространна позиция Министерството на транспорта опровергава твърдения на Северна Македония, че отлагаме строежа на жп линията до западната ни съседка и по този начин саботираме изграждането на Коридор 8 (който свързва Адриатическо море с Черно море през Албания, Република Северна Македония и България до Бургас).

От общо 1 220 км железен път повече от половината от неговата дължина – 747 км, е на територията на Република България. От тях едва 2,5 км железопътна линия – от Гюешево до Деве баир (границата с Република Северна Македония), остава на бъдат изградени. Отсечката е финансирана по Програма „Транспорта свързаност“ 2021 – 2027 и ще бъде завършена в планирания срок до 2029 г. За сравнение, липсващата отсечка на територията на РСМ е приблизително 70 км., се изтъква в българската позиция.

Определя се като медийна спекулация твърдението, че страната ни е отложила модернизацията на българския участък. Визираната от Скопие железопътна линия Радомир – Гюешево е функционираща и след завършване на 2.5 км участък от Гюешево до Деве баир ще може да се свърже с мрежата на РСМ оператора чрез трансграничен тунел. Нещо повече, НКЖИ е възложила проектиране на рехабилитацията на целия участък за скорости до 160 км. Този проект също е финансиран от Програма „Транспорта свързаност“ 2021 – 2027., заявяват от транспортното ведомство.

Става ясно, че на 15 януари тази година по установения ред България е връчила на РСМ проект на Споразумение за трансгранично железопътно тунелно съоръжение с РСМ, в което се приема, че страните имат обща цел -изграждането на трансграничен железопътен тунел между България и Северна Македония в граничната зона, включително чрез провеждането на обществените поръчки за строителство и за надзор на изграждането на тунела от едната от договарящите страни и полагането на усилия за осигуряване на безвъзмездна финансова помощ за строителството му, като изграденото съоръжение следва да отговаря на изискванията на ЕС и НАТО за този тип инфраструктура. До настоящия момент обаче официален отговор от РСМ не е получаван.

Припомняме, вчера транспортният министър на Северна Македония Александър Ниоловски обяви, че решението на българското правителство да пренасочи средствата за реконструкцията на участъка от София до Перник и от Перник до Радомир към изграждането на железопътна линия от София до Бургас е политическо послание относно „ангажимента или по-скоро липса на ангажимент към изграждането на жп Коридор 8″. Министърът е съобщил, че са изпратени писма до Европейската комисия, до Европейската транспортна общност, както и до двете банки, Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"