В момента е подготвена платформа, която ще посочва какви са минималните и максимални цени на продуктите. Самите предприятия ще бъдат задължени два пъти в седмицата да предоставят тези данни и всеки гражданин ще има достъп до въпросната платформа. Това съобщи премиерът Росен Желязков, цитиран от БТА, по време на парламентарен блицконтрол в Народното събрание.
По думите на Желязков, остава да се определи обемът и обхватът на стоките и услугите по сектори и по групи, които следва да бъдат ангажирани като информация в тази платформа. Те ще бъдат повече от тези, които са в потребителската кошница, но няма да има данни за всеки вариант на даден продукт, а основните най-ниски и високи цени на определени продукти от продуктова гама, посочи Желязков.
Данните ще бъдат качвани от предприятията чрез удобни за тях файлове.
Според Желязков анализите сочат, че пиковете в някои цени на някои продукти представляват по-скоро опипване на територията, маркетингова и ценова стратегия като вътрешен елемент от политиката на определени предприятия.
Премиерът направи тези коментари, отговаряйки на питане от съпредседателя на „Да, България“ Божидар Божанов, който призова до две седмици Националната агенция за приходите (НАП) да събере реалните данни за поскъпването на храните у нас.
„Миналата седмица дадоха данни за цените, ние ги получихме и те не стават за нищо, няма никаква методология, липсват данни за кашкавала, масло, за няколко области в страната“, коментира в кулоарите на парламента Божанов и определи като абсолютно скандално да се правят публични внушения и да се всява страх на база на това нищо.
По думите му е редно директорът на НАП Румен Спецов да си подаде оставката затова, че плаши хората с нереални неща.
Божанов припомни, че са внесли няколко законопроекта във връзка с цените – прозрачност чрез ежедневното им публикуване, мерки за продуктовите такси и телекомите, като уточни, че от отговора на премиера се вижда, че правителството е започнала да работи по прозрачността на цените. Сайтът, който съществува в момента, не върши никаква работа, събира статистическа информация, която е осреднена и не дава реална представа, допълва той.
В същото време колегата му Мартин Димитров добави, че от политическата сила се притесняват, че управляващите работят по леви мерки.
„Ако се приемат тавани на надценките, по което работи земеделското министерство, това ще вдигне цените, както в Румъния, Хърватия, Унгария, подчерта той. Предлагаме „турбоконкуренция“ – всеки ден търговските вериги да публикуват цените, те да се обобщават или от Комисията за защита на потребителите или от Министерството на икономиката и по този начин, всеки, който търси конкретна стока, може да провери цената“, обяснява Димитров. И коментира, че сега НАП са вкарали в наблюдението ракията и бирата, но не и кашкавала и маслото.