fbpx

Европа изостава спрямо световните автомобилни пазари

Световните автомобилни пазари показват смесени тенденции през първата половина на 2025 г. Регистрацията на нови автомобили в световен мащаб нараства с 5% до 37,4 милиона единици, водена от ръст от 12% в Китай, подкрепен от стимули за подмяна на стари коли и политики за електрически и екологични превозни средства. В Северна Америка е отчетен скромен ръст от 2,5%, макар че съществуват опасения за отслабване на търсенето по-късно през годината. За разлика от това, Европа изостава, като общата регистрация на автомобили спада с 2,4%, а пазарът на ЕС се свива с 1,9%, въпреки че Турция, страните от ЕАСТ и Обединеното кралство донякъде стабилизираха ситуацията.

Това са основните констатации в икономическия и търговски анализ за полугодието, извършен от Асоциацията на европайските производители на автомобили (АСЕА).

Производството на автомобили в ЕС остава силно концентрирано, като Германия произвежда 20% от колите, продавани в ЕС, следвана от Испания, Чехия, Франция и Словакия. Общият дял на производителите, базирани в ЕС, покрива 74% от пазара. Междувременно, колите, произведени в Китай, вече заемат 6% от продажбите в ЕС, което подчертава както нарастващата конкурентоспособност на китайските марки, така и нарасналата роля на вноса.

Световното автомобилно производство нараства с 3,5% до 37,7 милиона коли. Азия доминира с дял от 60,1% от общото производство, докато ЕС представлява 15,9%. В Европа производството се е свило с 2,6% заради по-строгите цели за CO2, високите енергийни разходи и митата. В същото време производството в Китай скача с 12,3% благодарение на държавната подкрепа и силния износ. Въпреки трудностите, търсенето на автомобили, произведени в ЕС, в чужбина остана силно – над една трета от тях се продават извън съюза. Основни пазари са Обединеното кралство, САЩ и Турция. Обратно, продажбите в Китай продължават да спадат поради местната конкуренция и възхода на електрическите превозни средства.

Търговският баланс в автомобилния сектор на ЕС също среща предизвикателства. Както вносът, така и износът спадат с 3,3%, което допълнително свива търговския излишък. Вносът от Китай се увеличава, докато износът за Китай рязко намалява с 42%. Износът за Обединеното кралство се отличава с ръст от 8,1%, докато този за САЩ спада с 13,6%.

Пазарът на лекотоварни и товарни превозни средства в Европа преживява трудна първа половина на 2025 г., като регистрациите на ванове, камиони и автобуси намаляват. Този спад отразява както нормализиране към дългосрочните тенденции, така и продължаващи затруднения в обновяването на автопарковете и прехода към нулеви емисии. Някои пазари, като Испания (за ванове), показват устойчивост, но като цяло търсенето остана слабо в основните пазари на ЕС.

Производството на търговски превозни средства показва ясни регионални различия през първата половина на 2025 г. Световното производство на ванове нараства с 1%, докато в Европа то е спаднало с 6,8%, главно заради резки спадове в ЕС и Обединеното кралство. От друга страна, се очаква производството на камиони и автобуси в ЕС да се възстанови с 5,7% и 6,2% съответно до края на годината.

Търговските баланси по сегменти се разминават значително. Търговският излишък в сектора на вановете е намалял наполовина, при камионите е спаднал с 12,1%, а търговският дефицит при автобусите е надхвърлил 1,2 милиарда евро.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"