fbpx

Разход 4/100: как Китай може да „победи“ европейските двигатели с вътрешно горене

Добре знаем, че китайските електрически автомобили биха могли много бързо да наводнят европейските пътища. Но производителите в страната не пренебрегват своите модели с двигатели с вътрешно горене и обещават значително намаляване на разхода, отбелязва коментар на capital.fr.

Вълкът в кошарата. Преди дни китайският посланик във Франция говори пред представители на френската автомобилна индустрия. В разкошните салони на Френския автомобилен клуб дипломатите си разменяха любезности за качеството на техните автомобили. „Европа може би има най-съвършената автомобилна индустрия в света“, се осмели да заяви посланик Дън Ли. Комплимент, приет с нотка на подозрение от някои от присъстващите, които са добре запознати с факта, че китайските автомобили заплашват да откраднат пазарен дял от европейските марки.

Завоеванието започна с електрическите автомобили, област, в която Китай има неоспоримо предимство. Но в тази икономическа война може да се открие и друг фронт: на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. В плановете си за развитието на автомобилната индустрия китайското правителство отделя особено място на ролята на „енергоспестяващите автомобили“ – категория, която включва автомобили изцяло с двигатели с вътрешно горене и хибридни автомобили. През 2020 г. новите китайски автомобили с двигатели с вътрешно горене имаха среден разход от 5,6 литра на 100 километра. Но целта за 2035 г. е да се достигнат 4 литра на 100 км. За сравнение, очаква се разходът на изцяло новия Renault Clio да бъде 3,9 литра в хибридната му версия и при това става дума за градски автомобил. Целта на Китай е да повтори това постижение за целия си автопарк.

Китайският ученик догони европейския си учител

Китайски производители като Geely вече въвеждат двигатели с вътрешно горене с много висока ефективност“, отбелязва Арно Айме, експерт по автомобилната индустрия в Sia Partners. Китай се съсредоточава върху развитието на хибридни автомобили. „Китайските производители полагат усилия за рекуперация на енергия в хибридните автомобили: когато колата спира, тя захранва един генератор, който от своя страна захранва батерията на колата. Възможно е и да се създаде технология за рекуперация на енергия чрез използването на топлината от отработените газове“, добавя Арно Айме. Китай работи и върху намаляването на теглото на автомобилите. „Когато се намали теглото на една кола с 10%, това води до снижаване на разхода на гориво с 5%“, твърди експертът.

Според данни на Inovev, китайските марки продават в Европа повече коли с двигатели с вътрешно горене, отколкото изцяло електрически автомобили. Трябва да се каже, че в продължение на години китайските инженери са се обучавали при западните производители на автомобили. За да се установят в Китай, последните трябваше да създават съвместни предприятия с азиатските си конкуренти, понякога с обещания за трансфер на технологии. „На китайските инженери е била възложена задачата да придобият ноу-хау, за да могат след това да го предадат на китайските производители. Това беше съвсем ясно. Нищо не беше скрито“, припомня автомобилният експерт Каролин Фавро.

Това се оказа печеливш залог в краткосрочен план, тъй като позволи на европейските компании да се позиционират на гигантския китайски пазар. Но днес те могат само да си хапят устните. „Подценихме способността на Китай бързо да придобива умения. Днес ученикът е догони учителя си“, посочва Каролин Фавро. Това е срам за Европа, която повече от век е лидер в разработването на двигателя с вътрешно горене! Но много европейски производители съкратиха и дори замразиха инвестициите си в тези двигатели, след като Европа заяви намерението си да забрани продажбата на автомобилите с тях след 2035 г. Една цел, която сега може да бъде поставена под въпрос… „В Европа бяха направени огромни инвестиции в електроавтомобилите. Но въпреки това потребителят не откликва“, оплаква се Люк Шател, президент на Автомобилната платформа, организацията, която представлява интересите на френските производители.

Двигателят с вътрешно горене има още добри дни пред себе си

Двигателят с вътрешно горене има още добри дни пред себе си“, прогнозира Арно Айме. А китайските марки могат да направят труден живота на европейските компании, особено в новоразвиващите се страни, където няма достатъчно зарядни станции за електрифициране на автомобилния парк. „Това са свръхчувствителни към цените пазари“, отбелязва експертът. Това би могло да даде предимство на китайските автомобили. „Европейските производители може да се наложи да се откажат от определени ниши, за да се съсредоточат върху премиум автомобилите. Те могат също така да се възползват от предпочитанията на европейците“, подчертава Каролин Фавро.

Перспективите пред европейската автомобилна индустрия изглеждат мрачни. „Земята се срутва под краката ни. (…) От Covid насам загубихме 60 000 работни места в нашия отрасъл. И рискуваме да загубим още 75 000 през следващите пет години“, предупреждава Люк Шател. Изправени пред тази реалност, послание на надежда идва от неочакван източник: китайският посланик. „Имам повече доверие в Европа, отколкото европейците. Няма упадък на европейската индустрия“, ни утешава Ден Ли.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"