fbpx

Ваучерите за храна: нужният инструмент за ремонт на проектобюджета

Планираните нови приходи от социалноосигурителни вноски (СОВ) ще намалят разполагаемия доход на служителите, ще увеличат разходите за труд за единица продукция за работодателите и ще увеличат дела на „сивата икономика“.

Ваучерите за храна са един от малкото легални начини за оптимизиране на данъците върху труда с традиционни и доказани достойнства спрямо потреблението, доходите и икономиката в сравнение с други форми на „политика по доходите“. Тук анализираме контекста и въздействията от променящото се съотношение между ваучери за храна и данъци.

Красен Станчев (СУ), Димитър Чобанов (УНСС)

 

Това е много кратък анализ на вероятния ефект от увеличаването на „социалните осигуровки“ (СО), де факто – данъци върху труда. За цялостния ефект от проектобюджета на държавата за новата година вижте оценките на БЕСКО[1] и Съюза за стопанска инициатива[2]. С една дума, посоченото в заглавието на статията, която публикувахме преди седмица, е много вероятно.

Контекст

Ето данните на НСИ, [3]  които доказват тази перспектива за новия данък на работник, който възлиза на 611.65 лв. (312.55 евро) годишно.

Динамика на разходите на данъкоплатците: 2015-2024 г. (средна стойност)

Домакинства

  • Платените данъци на домакинство са се увеличили с 243.96%;
  • Увеличение на СО за същия период – 268.68%;
  • И двата темпа на растеж са по-високи от растежа на паричните разходи на домакинство от 210.22%.

На човек от населението

  • Данъците на човек са се увеличили за същия период с 294.37%;
  • СО на човек са се увеличили с 323.23%;
  • И двата процента са значително по-високи от ръста на паричните разходи на човек от 253.07% за периода.

Динамика на доходите на данъкоплатците: 2015-2024 г. (средно статистически)

Домакинства

  • Общ растеж на доходите – 215.6%;
  • Растеж на доходите от заплати/възнаграждения – 215.4%;
  • И двата показателя финансират данъчните разходи, но са по-ниски от растежа на данъчните разходи.

На глава от населението

  • Общ растеж на доходите на човек – 259.58%;
  • Темп на растеж на доходите от заплати на човек – 259.39%;
  • И двата темпа са изключително благоприятни за просперитета дори в международно сравнение и допринасят за просперитета, достатъчни са за финансиране на данъчните приходи, но с по-нисък темп на растеж от темпа на нарастване на данъчните разходи.

В същото време

Разходите за труд на работодателите

  • Единичните разходи за труд (ЕРТ, или както ги дефинира ОИСР – средните разходи за труд, необходими за производството на една единица продукция, измерени като съотношение между общата заплата за час работа и продукцията за час работа) в България са се увеличили с 407% според изчисленията на EUROSTAT на Индекса за ЕРТ (ИЕРТ). [4]
  • ИЕРТ следи развитието в промишлеността, строителството и услугите (или предимно на частния сектор) и не включва публичната администрация, отбраната, задължителното социално осигуряване, където възнагражденията според проекта за бюджет за 2026 г. ще се увеличат с 5 до 15% (от върха на стръмната „индексация“ за 2024 и 2025 г. (от 2 до 5 пъти, а в някои случаи дори повече пъти над годишната инфлация). От 2020 г. до юни 2025 г. ИЕРТ за сектора „държавно управление“ се е повишил с 197.2%.[5] ЕРТ на тези изключени (но не плащащи същите данъци) сектори ще бъде повишен по-значително, отколкото за останалата част от икономиката през 2026 и 2027 г.
  • По-нови сравними данни не са налични, но за 2022 г. секторът на промишлеността, строителството и услугите в България има най-високия дял на нископлатени работници в Съюза – над 25 % от общия брой на заетите лица. (Следващата графика показва картината.) Тези хора ще бъдат първите, които ще бъдат засегнати негативно по отношение на разполагаемия личен доход.

Сравнението с другите страни е видно от следната графика.

Дял на получаващите ниско възнаграждение по страни в ЕС за 2022 г.

  • Данните на НСИ[6] за лицата с доходи на равнището на минималната работна заплата (МРЗ) на месец през 2024 г. показват, че в тези сектори техният брой е 40.3 % от всички заети лица (40.3 % средна стойност за страната).

Може да се направят изводите, че:

  • Повишаването на заплатите в сектор „държавно управление“ и бюджетната сфера изсмуква заетост от частния сектор – това е тема за отделен анализ.
  • че доказателство за това е динамиката на възнагражденията през първите три тримесечия на 2025 г.:[7] в „държавно управление“ те се увеличават 14.7%, в „обществения“, т.е. бюджетния сектор – 9.86%, а в „частния“ – само 1.75%;
  • В частния сектор повишаването на заплатите де факто е спряло, а пет пъти по-скромното увеличение спрямо обществения сектор (осем пъти под увеличението в държавния) е значително под нарастването на цените в малката потребителска кошница.

Това ще рече, че „данъчният клин“ за работещите в частния сектор ще е значително по-чувствителен мотиватор за несъобразяване с данъчните задължения и на работодатели, и на работници. Освен това увеличаването на възнагражденията в „обществения сектор“ тласка нагоре цените в малката потребителска кошница, което последица по-неблагоприятна за работещите в частния сектор.

Преди да анализираме неспазването на данъчните задължения, нека видим какво се знае със сигурност за „данъчния клин“.

  • Общият данъчен клин[8] (данни на ЕВРОСТАТ) в България през 2024 г. е 34.9%. Ако новата актуализация на СОВ бъде приложена през следващата година, данъчният клин в България ще бъде близък до средния за ЕС (38.8%) за работещите с ниски заплати.

В частния сектор, предвид на високите ЕРТ, спрялото повишение на месечните възнаграждения и по-високата „лична“ инфлация за работещите, данъчният клин вероятно ще е значително над средния за ЕС.

Изчислението на данъчния клин за различни нива на месечни заплати – от минималната до два пъти брутната средна заплата – показва, че при стойност на ваучерите от 150 или 200 евро се намалява чувствително данъчния клин, по-рязко при по-ниските заплати. Следната графика онагледява този ефект.

Съотношение на данъчен клин (ДК), разходи за труд, брутна заплата (БЗ) и ВХ при стойност на ваучерите 200 евро.

Източник: НСИ и изчисления на Димитър Чобанов. [9]

Затова ваучерите са ефективен, създаващ нов доход и бюджетни приходи, инструмент и на социалната политика.

Но тъй като повечето от използваните тук статистически данни са средни за страната, редно е да се отчетат ефектите от повишаването на СО и на регионално ниво.

Според последното наблюдение на работната сила от НСИ в дванадесет области и три региона за планиране към септември т.г. месечните възнаграждения на работещите са под прага от 1 000 евро. Т.е. месечното възнаграждение е под две МРЗ в диапазона на ниските възнаграждения. Това са областите, в които данъчният клин ще нарасне най-значително. И вероятно ще има допълнителни отрицателни въздействия, които засега не са предмет на нашия анализ.[10]

От гледище на отделния работник и работодател, плащането на СО ще е два пъти по-високо от 10-те процента данък върху дохода (ДД) на работещите по трудов договор. Гражданите имат възможност да видят разликите в своите данъци върху труда и на направят справка за разполагаемия си доход с отчитане на всички други данъци и да проверят личната си инфлация, като използват популярни интернет-калкулатори като www.kolkodavam.bg, изчислителя на НСИ за индивидуалната инфлация (https://www.nsi.bg/nsipic/) и други лесно достъпни помагала.

От казаното дотук е ясно, че се увеличават стимулите да не се отчитат реалните възнаграждения. Нека видим съотношението на ваучерите за храна към различни измерители на „сивата икономика“.

Системата на ваучерите за храна и „сенчестата икономика“

Поне четири досегашни изследвания доказват положителното влияние ва системата върху сивата икономика.[11]

Ако вземем съотношението на ваучерите към парите в наличност (или „кеша“) в обращение през септември 2025 г.[12] (данни на БНБ – 27 млрд. лв. от общо 141.75 млрд. в обращение или 19.05%), виждаме горната възможна граница на паричните средства на сенчестия пазар за храни и напитки. От тази гледна точка „осветляващият“ ефект на квотата на ваучерите за 2025 г. е 5.9 % от парите извън банките. С увеличаването на кеша в обращение през 2026 г., вероятно до около 15 млрд. евро, „избелващият“ ефект на ваучерите ще се свие до 2.75%.

Положителното въздействие на ваучерите върху сивата икономика е следствие на факта, че те могат да се използват само в България и само за целта, за която са издадени, при заплащане на съответния ДДС. Съответно потенциалът на „осветляване“ е равен на дела на ваучерите в обема на недекларирани сделки с храни.

Въз основа на отчетения номинален ръст на разходите за потребление на отделните домакинства през 2024 г. в сравнение с 2023 г. и през първата половина на 2025 г. в сравнение със съответния период на 2024 г., стигаме до сума на недекларираните продажби на дребно, надвишаваща 3.9 млрд. лв. (1.99 млрд. евро) през 2024 г. и обща сума на декларираните и недекларираните продажби от почти 27.6 млрд. лв. (14,1 млрд. евро). Очакваните резултати за 2025 г. са съответно: почти 4.5 млрд. лв. (2.3 млрд. евро) недекларирани продажби от общия пазарен размер от почти 31.3 млрд. лв. (15.9 млрд. евро).

По този начин е вероятно 1 от всеки 7 евро от продажбите на храни и безалкохолни напитки да не се отчита официално. Ефектът на „осветляване“ от ваучерите за храна е приблизително 1/3 от „сенчестото“ потребление на храни и напитки.

С увеличаване на обема на потреблението, намаляващият дял на ваучерите в БВП и спрямо обемите не търговията на дребно с храни и безалкохолни напитки ще ограничава тази функция на ваучерите.

Какво могат да предприемат работодателите/служителите, за да намалят данъчната тежест върху труда: ваучери за храна (ВХ)

Не много. Най-популярният, 100% законен и полезен за икономиката, начин за намаляване на тежестта на ДД на физическите лица и СО (данъчен клин и др.) върху ЕРТ е да се използва системата на ваучери за храна. Както стана дума, като използват тази система работодателите имат възможност да намалят данъчната тежест върху доходите на работещите и своите разходи за труд, връщайки през потребителския пазар средствата за това намаление обратно в икономиката и фиска.

За да се направи това, е необходимо бенефициентите-служители да имат трудов договор с работодател и всички притежатели на такъв договор с компания да получават ваучери, докато компанията намалява задълженията си за ДД и СО към Националната агенция по приходите с номиналната (парична) стойност на разпределените хранителни ваучери.

Търговците на дребно, които приемат ваучери за храна (около 10 000 магазина в цялата страна), задължително трябва да са регистрирани по ДДС. По този начин системата увеличава събираемостта на ДДС, подкрепя потреблението и разполагаемия доход и може да се използва само в България, тъй като ваучерите са средство за плащане само в България. Общото въздействие върху икономиката е положително.

Един страничен положителен ефект на ВХ е ролята им в свиването на т.н. „ДДС дупка“, т.е. на разликата между очакваните задължения и действително платените задължения по линия на този данък. В годината преди въвеждането на ВХ (2003 г.) тази дупка е 32.89% от сумата на дължимия ДДС. Оттогава до 2021 г. (поради действието на сложна плетеница от фактори – от възникването на големи търговски вериги, стокови борси, засилване на данъчна прозрачност на транспорт и логистика, общо подобряване на отчетността и пр.) ДДС дупката в България се стеснява повече от десет пъти, до 3.73%.[13] През 2022-2023 г. „дупката“ се разширява до приблизително 8%от дължимия ДДС и малко над средната стойност за ЕС. Точните данни още не са публикувани. Причините също са комплексни. Но ако сравним обема на ВХ за 2023-2025 г. с този индикатор, той „покрива“ приблизително 1/10 от „дупката“ за 2022 г.

През 2025 г. номиналната стойност на ваучерите за храна е 1.6 млрд. BGN (816 млн. евро), разпределени на 800 хиляди бенефициенти. Тази номинална стойност като част от икономиката е най-висока при въвеждането на системата за ваучери през 2004 г. – 1 % от БВП. С растежа на БВП този дял намалява: през 2024 г. той е 0.79 % от БВП.

През 2026 г. той ще спадне още повече – до 0.73 % от прогнозирания БВП. През 2028 г. той ще се доближи до рисковия икономически растеж за 2026 г. (приблизително 0.5 % от БВП).

  • Общото данъчно облекчение от 0.8 млрд. евро, което помага за законно намаляване на данъчната тежест и конкуренция за работна ръка, квалифицирана и не толкова квалифицирана, през 2026 г. ще бъде само 28% по-високо от увеличените задължения за ДД и СО. Ето защо е препоръчително квотата за ваучери за храна да бъде увеличена до минимум 920 млн. евро (или, ако се се вземе за ориентир 2004 г. – 1.2 мрлд. евро), за да се запази нейния относителен дял към БВП и за да се покрият нуждите на всички работодатели и работещи, които използват системата.
  • Това ще се случи в ситуация на недостиг на работна ръка в 191 сектора на икономиката, ако се вярва на доклада на Службата по заетостта на ЕС (СЕС) за недостига и излишъка на работна ръка.[14] Това са повече от един милион свободни работни места. Оценката на СЕС съвпада с проучванията за недостига на работна ръка, проведени от български бизнес асоциации и гилдии, Агенцията по заетостта и компаниите за набиране и подбор на работна ръка.
  • Подобни ефекти на изтласкване са неизбежни при схемата за автоматично определяне на МРЗ и разликите в „актуализирането“ на възнаградения частния и обществения сектор, и разликите в средната заплата по региони.
  • Предвид описания по-горе натиск, работодателите в частния сектор имат малко или никакво поле за маневриране и ще бъдат принудени да спестяват от данъчните си задължения незаконно или да съкращават работни места. Това е перспективата, първо, за компаниите с ниски заплати и нужди от работна ръка, близки до минималната работна заплата.
  • Отделно от тези ефекти, вероятно е намаляването наполовина на съотношението между стойността на ваучерите и ДДС-дупката.
  • Доказаните ползи от системата за фиксирани ставки за законно спазване на данъчните задължения неизбежно ще бъдат ограничени.

Някои заключения

  1. Увеличаването на СО намалява благосъстоянието (на разполагаемия доход) на средното домакинство и на човек, което ще ги накара заедно с работодателите да плащат по-малко или никакви данъци върху труда. Иначе казано: при намаляващ легален „буфер“ за оптимизиране на този вид данъци се засилват стимулите за увеличаване на дела на сивата икономика.
  2. Същият ефект ще има и увеличаването на други данъци върху доходите или потреблението, както и автоматичното повишаване на МРЗ и разликите по темповете на растеж на средната заплата по отрасли и области.
  3. Рано или късно схемата на изчисление на МРЗ ще бъде отделена от брутната средна месечна заплата. Това ще създаде правна несигурност, защото най-малко 300 плащания към държавата, общините, съдилищата, пътната полиция, наказанията, определени от наказателното право, регулаторните органи, университетите и детските градини са обвързани с МРЗ като начин на изчисление на съответните плащания.
  4. За работодателите-данъкоплатци разходите за единица труд се увеличават и те също са изправени пред перспективата да пестят от заплати, да укриват данъци или да наемат по-малко работници; тези, които наемат работна ръка на ниво около МП, ще бъдат принудени или да уволнят работници, или да фалират.
  5. Безработицата вероятно ще се увеличи. Възможно е да се изчислят различни сценарии, но към днешна дата е достатъчно да се предскаже, че това е вероятно развитие. Новите безработни ще се наредят на опашка за обезщетения за безработица.
  6. Ще бъде ограничена ролята на ваучерите в социалната политика: в намаляването на данъчния клин прозрачното отчитане на ДД и СО.
  7. Ще се намали значително положителният страничен ефект на ВХ върху ДДС-дупката.
  8. Производството, доходите и капацитетът за генериране на БВП на икономиката са напът да намалеят. Максималната степен на икономически растеж, която е изложена на риск за 2026 г., е равна на сумата от новите данъци върху труда (СО), наложени на 1.9 милиона служители в частния сектор, която е равна на 595 715 144.70 евро или 0.496% от прогнозирания БВП за 2026 г. (120.1 млрд. евро).
  9. Тези последствия от тази особеност на бюджетните закони за 2026 г. са лесно предвидими и могат да бъдат поправени без допълните отрицателни въздействия върху фиска, но с положителни за икономиката като цяло.
  10. Възможностите за коригиране на тази ситуация са лесни за прилагане, полезни за всички, но и несигурни. В един идеален свят те са следните:

а. Да се ограничат необоснованите увеличения на разходите в бюджета за 2026 г.

б. Да се прекратят усилията за увеличаване на СО, които не помагат дори на НОИ. [15]

в. Да се увеличат законните възможности за частния сектор да спестява от ДД и СО чрез системата за фиксирани разходи до около 1% от БВП (1.2 млрд. евро), като този критерий за обем на ВХ се запази в средносрочен план до 2028 г.

г. Междувременно да се предприемат други отдавна отлагани реформи, които увеличават натрупването на капитал в секторите, базирани на спестявания (пенсии, здравеопазване и образование), и да се намали намесата в политическите и икономическите процеси, които изискват подкупване на много „държавни управленски“ позиции в публичната администрация.

[1] Виж: https://besco.bg/bg/blog/stanovishche-otnosno-proekt-na-zakona-za-drzhavniya-byudzhet-na-republika-blgariya-za-2026-g?fbclid=IwY2xjawN-XsNleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBiTm5HUjFGaGdaYXdLd1hVc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHmxeenhHwUZ-N2ll45VPkAWYIl0JBv-j2OaLzBPItaSW_aYUYISli2W3Jh9t_aem_S-6o4G5vm9kHAFj2kM1uWw

[2] Виж: https://ssibg.org/%d1%81%d1%82%d0%b0%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%b8%d1%89%d0%b5-%d0%bd%d0%b0-%d1%81%d1%81%d0%b8-%d0%bf%d0%be-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%b5%d0%ba%d1%82-%d0%b7%d0%b0-%d0%b4%d1%8a%d1%80%d0%b6%d0%b0%d0%b2%d0%b5%d0%bd/

[3] Тези данни са достъпни на: https://www.nsi.bg/en/statistical-data/253/798 л

[4] Виж EUROSTAT, LCI и съответната статистика на: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/lc_lci_lev/default/table?lang=en

[5] Данните на НСИ са тук: https://www.nsi.bg/press-release/indeks-na-razhodite-za-trud-8793

[6] Виж: https://www.nsi.bg/statistical-data/170/549 (не са посочени данни за работещите на МРЗ в сектор „държавно управление“.

[7] Виж: https://www.nsi.bg/statistical-data/179/570 .

[8] Определение на ОИСР: “съотношение между размера на данъците, плащани от средностатистическия несемеен работник (несемеен човек със 100 % от средния доход) без деца, и съответните общи разходи за труд за работодателя”.

[9] Тази стойност е приблизително равна на 4.5 дена изчистено от инфлация медианен доход насочен към потребление на човек от населението България за 2025 г. Увеличението за последните десет години е над три пъти. Данните са достъпни тук: https://ourworldindata.org/grapher/daily-median-income?tab=line&country=~BGR&mapSelect=~BGR

[10] Обща картина на положението региони, области и отрасли дава: Васил Минков. Средната заплата расте с 12% на годишна база. Капитал, 13 ноември 2025 г.: https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/pazar-na-truda/2025/11/13/4851800_srednata_zaplata_raste_s_12_i_dostiga_2549_lv/.

[11] Виж например обзора на старите изследвания ефектите разширяването на квотата до 2017 г. в: Стоян Панчев, Красен Станчев и Аркади Шарков. Проучване на пазара на ваучерите за храна в България. (Състояние на системата, социално-икономически въздействия и перспективи за либерализация). София, ЕКИП, Септември 2018, с. 17-24: https://ekipbg.com/wp-content/uploads/2019/02/Krasen_Stanchev_Food_Vouchers_quotas_2017_BG_EKIP_Logo_Stoyan_Arkadi-1.pdf

[12] Това не е общата сума на средствата сенчестата икономика, която включва цялостното неспазване на данъчните задължения и незаконните доходи и приходи, парите от които свободно се обслужват от банки и други финансови институции. Това е кешът, чиято сума показва само ефекта от използването на ваучери.

[13] Виж: Vat Gap in the EU: 2024 Report, Brussels, Publication Office of the EU, 2024, р. 274: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/298d43e2-bd28-11ef-91ed-01aa75ed71a1/language-en. През 2021 г. само Ирландия, Естония, Финландия, Австрия и Швеция имат по-незначителни, но в общи линии сравними с България „ДДС дупки“.

[14] Виж: Report on labour shortages and surpluses: 2024, Luxemburg, European Labor Authority, 2025, p.16: https://www.ela.europa.eu/sites/default/files/2025-06/EURES_Report_on_labour_shortages_and_surpluses_2024.pdf .

[15] Вижте многократно препубликувания анализ на тази тема на старшия икономист от ИПИ Адриан Николов: https://ime.bg/articles/rystyt-na-osigurovkite-kato-retsepta-za-bednost-i-siva-ikonomika/ .




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"