fbpx

България единствена в ЕС с под 50% пазарували онлайн

Онлайн пазаруването продължава да расте в ЕС, показват данните от последното годишно проучване на Евростат за навиците на домакинствата в ЕС.

През 2022 г. 91% от хората на възраст от 16 до 74 години в ЕС са използвали интернет, 75% от които са купували или поръчвали стоки или услуги за лична употреба. Делът на електронните покупки е нараснал от 55% през 2012 г. до 75% през 2022 г., което е увеличение от 20 процентни пункта.

Най-високите дялове на интернет потребителите, които са закупили или поръчали стоки или услуги през интернет през 2022 г., са регистрирани в Холандия (92%), Дания (90%) и Ирландия (89%).

На другия полюс е България, единствената страна в ЕС с по-малко от 50% пазарували онлайн (48,78%).

Между 2012 г. и 2022 г. растежът е особено значителен в Естония (+47 п.п.), Унгария (+43 п.п.), Чехия и Румъния (+41 п.п.). България също регистрира ръст (32%), макар и по-малък – от 16,78% прес 2012 година. За отбелязване е, че преди 10 години сме били със значително по-добри данни от Румъния, която е успяла да навакса изоставането си, оставяйки ни на последно място в съюза.

През 2022 г. най-честите онлайн покупки на стоки са били дрехи (включително спортно облекло), обувки или аксесоари (поръчани от 42% от интернет потребителите). Сред топ 5 на най-често срещаните онлайн покупки на физически стоки са доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене и кетъринг услуги (19%), козметика, продукти за красота или уелнес (17%), мебели, аксесоари за дома или продукти за градинарство (16%) и печатни книги, списания или вестници и спортни стоки (с изключение на спортно облекло) (и двете по 14%).

През 2022 г. сред потребителите на интернет в ЕС 21% са използвали платформи за икономика на сътрудничеството, за да поръчват или купуват стоки от други лица, докато 6% са наели квартира, 1% са използвали транспортна услуга и под 1% са поръчвали услуги за бита чрез такива платформи.

Хората на възраст 25-34 години и 35-44 години са имали по-висока от средната склонност да купуват стоки от други частни продавачи през 2022 г. с дял от 29% от интернет потребителите всеки.

Значението на онлайн платформите за резервиране, например настаняване под наем, наскоро беше наблюдавано от Евростат и чрез експериментални статистики по тази тема, показващи нива на резервации през 2022 г., които надвишават предпандемичните години, докато туризмът в по-традиционните видове настаняване все още изостава.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"