Авторът, който за пръв път си представи метавселената преди 30 години, се срещна в рамките на Международния икономически форум в Давос с топ изпълнителен директор на компанията, инвестираща милиарди в изграждането на метавселената, и се съгласи, че има огромни препятствия пред предоставянето й на хората, пише Ройтерс.
Нийл Стивънсън, който измисли термина в романа си „Snowcrash“ през 1992 г., и Крис Кокс, главен продуктов директор на Meta, изложиха набор от инженерни открития, необходими, за да позволят на милиони хора да се движат безпроблемно през потъващите виртуални светове.
„Ние сме в много ранна версия, ерата на Xerox PARC“, коментира Кокс по време на панел на Световния икономически форум, имайки предвид компанията, която разработи мишката и други фундаментални компютърни технологии преди 50 години.
„Имаме начини да вървим“, изтъква Стивънсън, който освен че пише научна фантастика, е работил за технологични компании, включително производителя на ракети Blue Origin.
Кокс, чиято компания харчи милиарди долари за разработване на софтуер и хардуер за метавселената, посочи, че един от най-големите проблеми е компромисът между скорост и качество на графиката.
Виртуалните среди като комедиен клуб, например, трябва да поддържат голям брой потребителски аватари, за да симулират увлекателно атмосферата от реалния свят на бърборене и смях. Но актуализирането на тези аватари в синхрон с движенията на техните оператори ограничава наличната процесорна мощност за висококачествена графика.
Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг очаква инвестициите му в метавселена да се изплатят за около десетилетие. Тогава, изтъква Кокс, хората ще могат да се разхождат с приятели и семейство във виртуални светове толкова лесно, колкото сега провеждат видео или аудио разговори.
Meta натрупа загуби от 9,44 милиарда долара в подразделението си за метавселената на Reality Labs от януари до септември миналата година и се очаква сумата да нарасне значително през 2023 г. Това удари акциите й и допринесе за решението й да съкрати 11 000 работни места.
Способността да се движите плавно между преживяванията в различни виртуални светове, като същевременно запазвате дрехи и други предмети, свързани с аватар, е проблем, който Стивънсън се опитва да реши чрез компания, която е основал за разработване на блокчейн приложения. Той отбелязва, че ключов въпрос е дали метавселената ще бъде децентрализирана технология, изградена отдолу нагоре, или такава, създадена отгоре надолу от една компания.
„По-отворената метавселена е по-добра“, отбелязва главният изпълнителен директор на HP Енрике Лорес на панела. „Ако някой контролира цялата метавселена, способността за другите да добавят стойност е много по-малка.“